Aikuisten Aku koettelee brändin mainetta

Disneyn Aku Ankka -brändiä koetellaan kunnolla kun Sanoma Magazines julkaisee Suomessa ensimmäisen aikuisille suunnatun Aku-lehden. Lähinnä miehille tarkoitetussa lehdessä nähdään sarjakuvien lisäksi autoja ja Aku-tyttöjä.

viihde
Aku Ankka Donald-lehdessä
Hollantilaisen Sanoma Uitgiversin kustantama Donald-lehti oli viime vuonna menestys. Suomessa yritetään kesällä toistaa sama.Disney / Sanoma Uitgevers

Kesäkuusssa, Aku Ankan syntymäpäivänä ilmestyvä ensimmäinen kiiltävälle paperille painettu aikakauslehti Aku on paikallinen versio Hollannissa viime vuonna ilmestyneestä Donald-lehdestä.

Vain aikuisille tarkoitettu julkaisu oli yllättäen hitti ja täksi kesäksi hollantilaiset tekevät uuden numeron.

Suomalaiset saavat tutustua aikuisille tarkoitettuun Akuun toisena maailmassa.

- Meidän lehti on suomalaistettu. Joitakin ideoita on napattu sieltä, mutta mukana on myös omia juttuja, kertoo Aku Ankan päätoimittaja Jukka Heiskanen.

Yli 150-sivuisessa lehdessä on urheilua, muotia, autoja, ruokaa, taidetta ja matkailua. Useissa jutuissa on joku ankkamainen kytkentä, kuten artikkelissa joka esittelee ketkä ovat Suomen omat Aku Ankka, Roope Setä, Hannu Hanhi ja Pelle Peloton.

Kaikesta huolimatta oikeita ankkasarjakuvasivujakin on runsaasti luvassa. Lehdestä otetaan 90 000 kappaleen painos.

Kestääkö ankka tämän brändin venytyksen ?

-Ensin kun kuulin tästä hollantilaisten lehdestä niin olin, tuumin että jaahas mitäs tämä on. Mutta kyllä se kestää, lupaa Heiskanen vaikka tietää lehden herättäneen jo ennakkoon puhetta verkossa.

Vaikka hollantilaisten Akussa oli kuvia pin up-henkisistä neitosista, uskaltaa Heiskanen antaa Aku-lehden lapsienkin käteen. Kohderyhmä on kuitenkin yli 25-vuotiaat.

Perinteisen Aku Ankka -lehden lukijoista on valtaosa on nykyisin aikuisia.

Lähteet: YLE Häme