Tuulilasikorjaamolla odotetaan kiireistä aikaa

Pitkä, kylmä talvi on vähentänyt hiekoituksen määrää ja tämä on näkynyt myös tuulilasikorjaamoilla, joissa asiakkaita on käynyt normaalia vähemmän.

Yle Uutisten artikkeliarkisto
Ylen Läntinen

-Kiireisin sesonki on tänä vuonna huhti- toukokuussa, arvelee Veli Puustinen Tuulilasikorjaamo Finnel:stä.

Vaurion syynä pieni kivi

- Kun teitä joudutaan hiekottamaan, niin renkaan kuvioihin jää pieniä kiviä ja se riittää, koska kiven irrotessa vauhti tulee kuvaan mukaan. Tuulilasiin päätyessä kivi aiheuttaa joko tähti- tai häränsilmä-vaurion, jotka saadaan tänä päivänä paikattua lähes näkymättömiksi, toteaa Puustinen.

Vanha korjausmenetelmä

Tuulilasien korjausmenetelmä kehitettiin USA:ssa vuonna 1972. Suomeen tekniikka saapui 1987. Menetelmässä kirkas hartsi injektoidaan vaurion sisään ja kovetetaan UV-säteillä.

-Itse menetelmä on pysynyt hyvin samanlaisena, mutta aineita tulee koko ajan lisää. Myös autot ovat muuttuneet. Tuulilasit ovat liimattuja, ja ne ovat nykyään osa autojen turva- ja kori-rakennetta, kertoo Veli Puustinen.