1. yle.fi
  2. Uutiset

Kuntotesti onnistuu omassa olohuoneessakin

Cooper, UKK-kävelytesti, kehonkoostumusmittaus... Kuntotason testaamiseen on kehitetty runsaasti erilaisia menetelmiä. Omatoimisen kuntotestin voi tehdä vaikka olohuoneen lattialla.

terveys
Nainen nostaa käsipainoa
Comstock

Maaliskuun puolivälissä terveysliikunnan kehittäjä Satu Heinoja mittasi Keski-Pohjanmaan Voimakaksikon eli Hanna-Maija Jokelan ja Ritva Björkbackan lähtökunnon.

- Naisten kunto vaikutti todella hyvältä. Kova homma on, jos tuosta vielä haluaa parantaa. Mutta tavoitteena voi olla sekin, että pitää kunnon sillä tasolla, millä se nyt on, Heinoja kommentoi.

Kuntotaso on hyvä mitata etenkin kunnonkohottamisjakson alussa. Toivottavaa on, että kunto testattaisiin omaksi iloksi ja hyödyksi, eikä esimerkiksi kaverin painostuksesta.

- Testi on itselle mittari, josta näkee, missä mennään. Jos tuntuu siltä, että kaikki ei kohdallaan, saa testin avulla tiedon nykyisestä kuntotasosta ja siitä, mihin kunnon osa-alueisiin pitäisi kiinnittää enemmän huomiota, Heinoja kertoo.

Testeissä mitattavia asioita ovat esimerkiksi hapenottokyky, lihaskunto, tasapaino ja liikkuvuus.

Netti tarjoaa testiohjeita

Erilaisia kuntotestejä on olemassa sadoittain. Satu Heinojan mukaan eräänlaisia testejä ovat arkipäivän toimetkin.

- Jos aamuisin on hankala nousta ylös sängystä, kertoo se jo siitä, että alaraajojen lihasvoimaa pitäisi kehittää.

Internetissä on runsaasti erilaisia kuntotestejä ja ohjeita niiden tekemiseen. Monelle lienee tuttu ainakin Cooperin juoksutesti.

- Hapenottokykyä voi mitata muillakin testeillä kuin Cooperilla. Esimerkiksi Voimakaksikollekin tehtyyn UKK-kävelytestiin löytyy netistä hyvät ohjeet, Heinoja sanoo.

Kuntokeskuksissa on mahdollisuus päästä ammattilaisen ohjaamiin kuntotesteihin.

Jokaisessa testituloksessa on jotain hyvää

Satu Heinoja muistuttaa, että testaamisessa olennaista on seuranta.

- Sen jälkeen, kun on muutettu elämäntapoja ja lisätty liikuntaa, pitäisi testit tehdä uudelleen. Siitä näkee, onko kehitystä tapahtunut. Joka viikko toki ei kannata testata, vaan sopiva väli on esimerkiksi 10-12 viikkoa.

Testin tuloksia ei kannata jännittää, mutta testaajan on hyvä myöntää itselleen, miltä tasolta lähdetään liikkeelle.

- Parin vuosikymmenen aikana ei ole tullut vastaan yhtään täysin toivotonta tapausta. Kaikista testituloksista löytyy jotain hyvää. Ja pitää muistaa, että jokainen kunnonkohottaja kilpailee itsensä, ei muiden kanssa, Heinoja muistuttaa.

Omatoimisiin kuntotesteihin ei tarvita erikoisia valmisteluita. Voimakaksikon olohuonetesteihin välineiksi riittävät pehmeä alusta, joustavat vaatteet, mittanauha ja kello.

Lähteet: YLE Keski-Pohjanmaa / Teija Valkeinen

Lue seuraavaksi