Verkkopelaaminen kasvaa - samoin sen haitat

Pelaaminen verkossa muuttuu nopeasti. Tuoreen verkkopeliraportin mukaan erityisesti rahapanoksilla pelattavat taitopelit yleistyvät. Raja rahapelien ja digitaalisten viihdepelien välillä on hämärtynyt. Verkossa lähes mistä tahansa viihdepelistä voi tehdä rahapelin, jossa pelataan rahapanoksilla toisia pelaajia vastaan.

Kotimaa
Mies pelaa nettipeliä
YLE

Tutkija Jani Kinnusen mukaan eri pelityypit kiinnostavat eri pelaajatyyppejä. Esimerkiksi taitopelit kiinnostavat sellaisia pelaajia, jotka eivät välttämättä pelaa ollenkaan perinteisiä rahapelejä, kuten bingoa, lottoa tai kasinoa.

Verkkopelaamisen muutoksia ja pelaamisen aiheuttamia ongelmia pohditaan tänään sosiaali- ja terveysministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen seminaarissa Tampereella.

Aihe on ajankohtainen, sillä myös perinteisten rahapelien tarjonta verkossa on laajenemassa merkittävästi. Raha-automaattiyhdistys on elokuussa tuomassa verkkoon omat pelinsä, kuten pokerin ja ruletin. Myös Veikkaus laajentaa nettipelivalikoimaansa kesän aikana bingolla ja muilla numeroveikkauksilla.

Yhteisö koukuttaa tai suojaa

Verkkorahapelaamisen muodonmuutos -tutkimuksen mukaan ns. taitopeleihin liittyy uudenlaisia sosiaalisen vuorovaikutuksen muotoja, jotka puuttuvat perinteisemmistä rahapeleistä kokonaan.

- Taitopelisivustoilla, kuten topkani.fi:ssä, pelejä ympäröi nettiyhteisö, johon on liityttävä ennen kuin niitä voi pelata rahasta. Pelaajat toisin sanoen pelaavat oman yhteisönsä jäseniä vastaan, Jani Kinnunen kuvailee.

Kinnusen mukaan yhteisö voi suojata pelaajaa pelihaitoilta. Tuttuja vastaan ei välttämättä haluta pelata rahasta ja liialliseen pelaamiseen on helpompi puuttua, kun pelaajat tuntevat toisensa.

- Toisaalta asialla on myös kääntöpuoli. Sosiaalinen paine voi vaikuttaa myös siten, että pelaaja viettää pelisivustolla enemmän aikaa kuin yksin pelattavien pelien parissa.

Ongelmapelaaminen lisääntyy vääjäämättä

Sosiaali- ja terveysministeriössä uskotaan, että verkkopelaamismahdollisuuksien kasvu lisää pelaamiseen liittyviä haittoja. Valmisteilla oleva arpajaislaki velvoittaa STM:n ehkäisemään rahapelihaittoja ja kehittämään hoitoa.

Uudenlaiset rahapelit tuovat myös haittojen ehkäisyyn uusia haasteita, sillä esimerkiksi taitopelien pelaajat eivät välttämättä miellä itseään ollenkaan rahapelaajiksi, vaikka liittävätkin peliin rahapanoksen.

- Toistaiseksi taitopelisivustojen pelejä pelataan pieneillä panoksilla ja voittopotit ovat suhteellisen pieniä, mutta voivat kasvaa suuremmiksi pelaajamäärien kasvun myötä, Jani Kinnunen sanoo.

- Mitä enemmän peliyhteisöihin liittyy jäseniä, sitä enemmän tarjolla on myös anonyymejä pelaajia, joihin voi suhtautua pelkkinä potentiaalisina rahalähteinä.

Nettipokeri on Kinnusen mukaan hyvä esimerkki. Se on kehittynyt näkyväksi ilmiöksi ja myös siihen liittyvät ongelmat ovat tulleet aiempaa selvemmin esille.

Arpajaislailla yritetään suitsia haittoja

Valmisteilla oleva arpajaislaki nostaa kaikkien rahapelin ikärajan 18 vuoteen. Tämä koskee siis myös verkkopelejä.

Uusi laki suitsii lisäksi rahapelien mainontaa. Osa peleistä luokitellaan sellaisiksi, että niistä voi antaa vain tuoteinformaatiota, mutta suoranainen mainostaminen on kiellettyä.

Veikkaus aikoo luokitella omat pelinsa "vihreisiin" ja "punaisiin". Tiedotuspäällikkö Riitta Nissin mukaan punaisia, eli mainoskiellon saavia, ovat kaikki nopearytmiset pelit, kuten vedonlyönti ja nettiarvat.

Eduskunta käsittelee lakia tänä keväänä.

Lähteet: YLE Uutiset / Heli Mansikka