Proteiinit ovat erityisen tärkeitä iäkkäille ihmisille

Iäkkäiden ihmisten tulee saada ravinnostaan tarpeeksi proteiinia ja D-vitamiinia säilyttääkseen toimintakykynsä. Huono ravinto voi johtaa tulehduskierteeseen ja hidastaa iäkkäämpien ihmisten sairauksista toipumista.

Kotimaa
Vanhus levittää margariinia ruisleivän päälle.
Yle

Tämä selviää Valtion ravitsemusneuvottelukunnan antamista uusista ravintosuosituksista.

Hyvän ravinnon lisäksi myös lihaskunnon säilymisestä olisi huolehdittava liikunnalla. Valtion ravitsemusneuvottelukunnan projektinjohtajan, elintarviketieteen tohtori Merja Suomisen mukaan monipuolinen ravinto on tärkeää kaiken ikäisille.

- Hyvä ravinto sisältää tietysti monipuolisesti erilaisia ruoka-aineita, joista saadaan riittävästi proteiinia ja kulutuksen mukaan energiaa. Ja sitten siinä on tietysti monipuolisesti ravintoaineita, eli ei se perusravitsemus muutu mitenkään oleellisesti silloin kun ikäännytään, Suominen kertoo.

Proteiinin saantiin kiinnitettävä huomiota

Iäkkäiden ihmisten tulisi erityisesti pitää huolta proteiinin riittävästä saannista.

- Proteiinin saanti on tärkeää, sillä proteiinin hyväksikäyttö elimistössä hiukan heikkenee iän myötä. Kun syödyn ruoan määrä usein iän myötä vähenee niin silloin proteiinin määrä jää tarvetta pienemmäksi, Suominen selittää.

Erinomaisia proteiinin lähteitä ovat liha, kala, kananmuna, maitovalmisteet, rahkatuotteet ja raejuusto.

- Kasvikunnan puolelta palkokasveissa, hernekeitossa ja tämän tyyppisissä tutuissa tuotteissa on myös paljon proteiinia. Mutta eläinkunnan proteiini on sitä laadultaan parasta, Suominen kertoo.

D-vitamiinilla paljon hyviä vaikutuksia

Myös riittävän D-vitamiinin määrää pidetään vanhuksien ruokavaliossa tärkeänä.

- D-vitamiini on tunnetusti tärkeä luuston hyvinvoinnin kannalta eli se ylläpitää luuston tiheyttä. Viimeaikaiset tutkimukset ovat myös kertoneet, että kun saa riittävästi D-vitamiinia, kaatumiset vähenevät eli se on myös lihaskunnolle tärkeää, Suominen painottaa.

D-vitamiinilla on myös infektioita ehkäiseviä vaikutuksia.

- Eli D-vitamiini on todella tärkeätä. D-vitamiinia täytyy syödä ravinnon lisänä ympäri vuoden 20 mikrogrammaa yli 60-vuotiaille, Suominen tarkentaa.

Laihduttamisen oltava maltillista

Vanhemmalla iällä laihduttamisesta voi seurata enemmän haittaa kuin hyötyä.

- Laihduttaminen kuluttaa aina myös lihaskudosta eli se tavoite, että vain rasvakudos pienenisi, ei aina toteudu vaan lihaskudostakin menee. Iäkkäälle se saattaa olla hyvin vahingollista, sillä jos on jo lievää toimintakyvyn vajetta ja lihaskunto heikkenee entisestään, niin sitten voi joutua todella heikkoon kuntoon laihtumisen seurauksena, varoittelee Suominen.

Vanhus voi olla aliravittu, vaikka elopainossa olisikin ylimääräistä.

- Ihmisellä voi olla painoa paljon, mutta lihaskunto voi olla heikko ja ravinnonsaannissa on ollut ongelmia. Eli yleinen ravitsemuksen tila saattaa olla huono, vaikka painoa olisikin paljon, Suominen kertoo.

Lähteet: YLE Uutiset / Leena Räihälä