Suomalainen haluaa vähäpäästöisen ja tilavan auton

Vähäinen polttoaineenkulutus ja toimivat sisätilat ovat tärkeimmät auton valintaperusteet. Sen sijaan auton valmistusmaan merkitys on pienempi, kertoo YLE Uutisten kysely.

Kotimaa
Nainen pakkaa ostamiaan tavaroita autoon Ikean parkkihallissa.
Suomalainen haluaa tilavan auton, joka kuluttaa polttoainetta vähän. Myös hyvät sisätilat ovat tärkeä valintaperuste.

Kyselyn mukaan yli 80 prosentille auton ostajista vähäinen polttoaineen kulutus on erittäin tai melko tärkeä valintaperuste. Yhtä tärkeää on auton sisätilojen toimivuus.

Seuraavaksi tärkeimpiä valintaan vaikuttavia tekijöitä ovat auton tavaratilat, edullinen hinta ja jälleenmyyntiarvo.

Auton muotoilun kauneus on keskeistä runsaalle puolelle. Merkin imago tai auton valmistusmaa olivat erittäin tai melko tärkeitä selvästi harvemmille.

- Suomalaiselle kelpaa kyllä missä maassa tahansa valmistettu auto, ja merkkikin voi olla tällainen vähemmän arvostettu, kunhan siinä on hyvät tilat ja se kuluttaa vähän polttoainetta, tiivistää tutkimuksen tehneen Taloustutkimuksen tutkimuspäällikkö Juho Rahkonen.

Autokauppojen etujärjestössä kyselyn tulos ei ole yllätys.

- Hiilidioksidimittaus, josta on tullut yksi osa autoveroa ja ajoneuvoveroa, ohjaa tietynlaisiin autoihin, jotka ovat vähemmän polttoainekuluttavia, toteaa Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Kokoomuslaisia kiinnostaa urheilullisuus, keskustalaisia jälleenmyyntiarvo

Kyselyssä selvitettiin myös eri puolueiden kannattajien painottamia valintakriteereitä. Eniten vähäistä polttoaineen kulutusta painottivat vasemmistoliiton ja vihreiden kannattajat.

Edullinen hinta ja tavaratilat olivat tärkeitä asioita kristillisdemokraateille. Auton valmistusmaa oli tärkeä asia RKP:n kannattajille.

SDP ei kyselyssä erottunut erityispiirteillään, mutta kokoomuslaisia kiinnosti muun muassa auton urheilullisuus ja keskustalaisia jälleenmyyntiarvo.

- Kyllä auton valinta ja puolue korreloivat keskenään. Auton valinta kertoo tilastollisella tasolla siitä minkälainen ihmisen arvomaailma ja ajatusmaailma ovat, sanoo tutkimuspäällikkö Rahkonen.

Lähteet: YLE Uutiset / Jarmo Koponen