Vääntö Hyrylän ohitustiestä jatkuu

Tuusulassa on jälleen tänään esillä pitkään jatkunut kiista siitä, minkä levyisenä Hyrylän itäinen ohikulkutie tulisi rakentaa. Liikennevirasto ja kunta esittävät tien rakentamista nelikaistaisena, mutta paikalliset vastustavat hanketta kiivaasti.

Tuusula
Auton sivupeilistä näkyy liikennettä.
Tiina Karjalainen

Liikennevirasto on hyväksynyt ohikulkutien yleissuunnitelman nelikaistaisena, minkä vuoksi suunnitelma tulee jälleen kunnanhallituksen käsiteltäväksi.

Kunnanhallitus on toistuvasti todennut, että suunnitelma tulisi supistaa kaksikaistaiseksi. Nyt kunnan virkamiehet kuitenkin esittävät, että Tuusulan tulisi tyytyä laajempaan aluevaraukseen.

Mikäli maananataina kokoontuva kunnanhallitus päättää edelleen vastustaa nelikaistaisuutta, on sillä edessään valituksen tekeminen.

Arvokas Tuusulan Rantatien miljöö vaarassa tuhoutua

Aihe on kiehuttanut myös kunnan asukkaiden tunteita. Tiesuunnitelmaan tuli edellisen kerran 38 huomautusta. Tien lähipiirissä asuva Lars Winqvist aikoo nytkin jättää valituksensa.

– Uskon, että moni muukin aikoo valittaa, sillä aiemmin muun muassa Uudemaan maakuntamuseo, Tuusulan rantatieyhdistys ja monet yksityiset henkilöt sekä asukasyhdistukset ovat vastustaneet hanketta.

Winqvistin mukaan kyse on "skandaalimaisesta" tiesuunnitelmasta, joka toteutuessaan tuhoaisi Suomen ensimmäisen museotien Tuusulan Rantatien miljöön ja asutuksen.

Kunnanhallituksessa turhaantumista Liikenneviraston prässäämiseen

Suunnitelma on kunnanhallituksen aiempien päätösten vastainen, sillä se on aiemmin päättänyt kaksi kertaa, että tien on oltava kaksikaistainen.

Kunnanhallituksen kokoomusjäsen Sanna Kervinen epäilee, että osa Tuusulan päättäjistä haluaa tien vain siksi, että valtiolta saisi siihen rahaa. Kervistä risoo etenkin Liikenneviraston jääräpäisyys asiassa.

– Kehä nelosen pitäisi mennä ehdottomasti tämän hankkeen edelle, Liikenneviraston pää pitäisi tässä saada käännettyä. Olisi rehellisempää puhua läpikulkutiestä kuin ohitustiestä, kun kaikki kaavasuunnitelmat on tehty siltä pohjalta, että Hyrylä ja Kerava kasvavat yhteen. Sitten olisi nelikaistainen tie keskellä asutusta. Kyllä tähän tie tarvitaan, mutta sen pitää olla asukkaita palveleva kokoojakatu, joka voidaan tehdä kunnan omilla rahoilla.

Kervinen muistuttaa, että Hyrylän ohitustielle on olemassa vaihtoehto.

– Täytyisi hyödyntää olemassaolevia moottoriteitä. Nyt ei nähdä nenää pidemmälle. Jos tie tehdään, se on siinä ainakin sata vuotta.

Lähteet: YLE Helsinki