Monen näytelmätekstin takaa löytyy nykyään näyttelijä

Näytelmien kirjoittaminen kiinnostaa näyttelijöitä yhä enemmän. Suurten teatterien lavoilla on nähty viime vuosina esimerkiksi Paavo Westerbergin, Tiina Lymin ja Anna-Elina Lyytikäisen kirjoittamia näytelmiä.

kulttuuri
Antti Pääkkönen, Jukka-Pekka Palo ja Kristo Salminen Paavo Westerbergin käsikirjoittamassa näytelmässä Valhe.
Antti Pääkkönen, Jukka-Pekka Palo ja Kristo Salminen Paavo Westerbergin käsikirjoittamassa näytelmässä Valhe.Tuomo Manninen

Yhä useampi näyttelijä aloittaa kirjoittamisen jo kouluaikana, kertoo Teatterikorkeakoulun Teatteritaiteen laitoksen johtaja Malla Kuuranne-Autelo.

- Näyttelijät ovat entistä kiinnostuneempia kirjoittamisesta. Meillähän on paljon monilahjakkaita ihmisiä, niin musiikillisesti, kuvataiteellisesti ja liikunnallisesti kuin tietysti kirjallisestikin. Monella näyttelijäopiskelijalla saattaa olla entuudestaan kirjallista taustaa, ja monet lopputyötkin saattavat olla kaunokirjallisia tuotoksia. Kyllä näyttelijöiltä löytyy ehdottomasti uteliaisuutta kirjoittamista kohtaan, sanoo Kuuranne-Autelo.

Näyttelijä voi paneutua kirjoittamiseen opintojen loppupuolella

Teatterikorkeakoulussa näyttelijäntyön vuosikursseilla opiskelee yleensä noin 12 opiskelijaa, joista pari on erityisen kiinnostunut näytelmien ja muiden kaunokirjallisten tekstien kirjoittamisesta. Mahdollisuus kirjoittamisen opiskeluun tarjoutuu kuitenkin vasta opintojen loppupuolelle. Maisterin opinnoissa halukkaat voivat valita kirjoittamisen kursseja eri koulutusohjelmista.

- Dramaturgian koulutusohjelmassa on tarjolla vapaasti valittavia kursseja kirjoittamisesta. Kursseilla voi opiskella niin käsikirjoittamisen, näytelmän kuin draamankin kirjoittamista. Kirjoittamiseen voi päästä sisälle siis vähän erilaisista näkökulmista, sanoo Malla Kuuranne-Autelo.

Kirjallisista lahjoista on hyötyä lama-aikana

Teatterialalla ammatillisten rajojen yli hyppinen ja moniosaaminen kasvaa koko ajan. Malla Kuuranne-Autelon mukaan monilahjakkuudesta on hyötyä erityisesti nyt taantuma-aikana.

- Toki lamahan on vaarana ihan koko kansan ja työelämän tilannetta ajatellen. Ja sen vuoksi juuri monipuolisuus on selkeä pääoma. Meillähän lukee tutkintovaatimuksissakin, että tehdään rohkeita ja uusia aluevaltauksia tekeviä taiteilijoita kentälle.

Lähteet: Radion kulttuuriuutiset / Jenni-Maarit Koponen