Toyota keskeyttää Lexus-maasturinsa myynnin koko maailmassa

Japanilainen autonvalmistaja Toyota vetää uuden Lexus GX 460 -kaupunkimaasturinsa pois markkinoilta koko maailmassa. Aiemmin Toyota ilmoitti keskeyttävänsä mallin myynnin Yhdysvalloissa, kunnes auton epäillyt turvallisuusriskit on tutkittu.

talous
Lexus GX 460 näytteillä autonäyttelyssä.
Lexus GX 460 esiteltiin viime vuoden marraskuussa Guangzhoun kansainvälisessä autonäyttelyssä Kiinassa.Wu Hong / EPA
Lexus GX 460 näytteillä autonäyttelyssä.
Toyotan vuoden 2010 mallin Lexus GX 460 -kaupunkimaasturi sai Consumer Reports -lehden testissä poikkeuksellisen huonon "älä osta: turvallisuusriski" -luokituksen. Testin mukaan maasturi on niin kiikkerä, että se saattaa nopeissa käännöksissä kierähtää ympäri.

Yhdysvaltain lisäksi uutta Lexusta myydään Lähi-idässä, Oseaniassa ja Venäjällä.

Toyotan vuoden 2010 mallin Lexus GX 460 -kaupunkimaasturi sai amerikkalaisen Consumer Reports -lehden testissä poikkeuksellisen huonon "älä osta: turvallisuusriski" -luokituksen. Testin mukaan maasturi on niin kiikkerä, että se saattaa nopeissa käännöksissä kierähtää ympäri.

Lehden mukaan testeissä GX:n "takaosa liirasi auton lähes poikittain, ennen kuin elektroninen tasapainotusjärjestelmä palautti kontrollin."

- Uskomme, että todellisessa ajotilanteessa auto voisi lentää katolleen ja onnettomuus voisi aiheuttaa vakavia loukkaantumisia tai kuolemia, lehti arvioi.

Samalla se lisää, ettei "tiedä tällaisten välikohtausten tapahtuneen."

Toyota kertoi keskiviikkona lopettavansa automallin myynnin Yhdysvalloissa toistaiseksi. Yhtiön insinöörit ovat aloittaneet omat testinsä, joiden Toyota uskoo todistavan, että GX täyttää kovat turvallisuusvaatimukset.

- Asiakkaiden turvallisuus ja tyytyväisyys on yli 20 vuotta ollut tärkeimpiä asioita Lexukselle. Suhtaudumme GX 460:n tilanteeseen vakavasti ja aiomme päättäväisesti selvittää ja korjata Consumer Reportsin mainitsemat ongelmat, Toyota tiedotti keskiviikkona.

Toyota ilmoitti myös aloittavansa muiden maasturimalliensa, muun muassa Land Cruiserin, testaamisen. Muiden maasturimallien myyntiä jatketaan normaalisti.

Viime vuonna Toyota joutui vetämään Yhdysvalloissa kuusi miljoonaa ja maailmanlaajuisesti yli yhdeksän miljoonaa autoa markkinoilta vikojen vuoksi.

Yhdysvalloissa on nostettu 97 syytettä ja 138 joukkokannetta, joissa yhtiöltä vaaditaan korvauksia kuolemista tai loukkaantumisista liikenneonnettomuuksissa.

Lähteet: AFP, AP