Vuonna 2030 ajetaan ratikalla?

Seutukunnan kehitys, ja varsinkin liikennejärjestelyt puhuttivat Tampereen kaupunginvaltuustoa yli kolme tuntia keskiviikkoiltana.

rakennesuunnittelu
Auto liikennevaloissa Tampereen Hämeenkadulla
Antti Eintola / Yle

Suuri osa puheenvuoroista käytettiin raitioliikenteestä, jolle on varattu tilaa kahdeksan kunnan yhteisessä rakennesuunnitelmassa. Suunnitelma ulottuu vuoteen 2030.

Käytännössä rakennesuunnitelman hyväksyminen ei tarkoita, että ratikka varmasti tulee, vaan muun muassa rahoitusta haetaan ja lasketaan vielä moneen kertaan.

Valtuusto kuitenkin päätti nyt perusratkaisusta, sanoo kokousta virkamiehenä seurannut Tampereen kaupungin tilaajapäällikkö Risto Laaksonen.

- Visio siitä, miten maankäyttö- ja liikennejärjestelmää kehitetään, tuli hyväksytyksi. Se tarkoittaa käytännössä, että tältä pohjalta jatkamme suunnittelua ja käynnistämme jatkosuunnitteluja. Tästä alkaa aika paljon erityyppistä selvittelyä ennen kuin voi sanoa, mitä lähdetään toteuttamaan ja missä aikataulussa. Ja millä rahoilla, sanotaan nyt niinkin vielä.

- Kyllähän tässä tämä perusratkaisu selvästi todettiin. Bussin laatukäytäväjärjestelmä, lähijunaliikenteen kehittäminen ja sitten tämä pikaratikkajärjestelmä. Nämä ovat ne työkalut tai osiot, mistä tulevaisuuden liikennejärjestelmä koostuu, sanoo Risto Laaksonen.

Seutukunta kasvaa huimasti

Tampereen kaupunkiseudun rakennesuunnitelma 2030 on tehty kahdeksan kunnan yhteistyönä. Tampereen lisäksi mukana ovat Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Vesilahti ja Ylöjärvi.

Rakennesuunnitelmassa lasketaan, että vuonna 2030 seudulla asuu 435 000 ihmistä, mikä on noin 90 000 ihmistä enemmän kuin nyt. Asukasmäärän kasvu tarkoittaa yli 70 000 uuden asunnon rakentamista, mikä taas puolestaan lisää päivähoidon, koulujen ja terveyspalveluiden tarvetta.

Seudulle arvioidaan syntyvän myös 60 000 uutta työpaikkaa, mikä kasvattaa liikennettä. Päästöjen kurissapitäminen ja ilmastotavoitteisiin pyrkiminen pakottaa suunnittelemaan hyvää ja sujuvaa joukkoliikennettä: kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen ei ole mahdollista, jos liikenteen lisääntyminen tarkoittaa vain henkilöautojen määrän lisääntymistä.

Lähteet: YLE Tampere