Oikorata kurittaa pikavuoroja

Pikavuoromatkustamisen suosio Lahti-Helsinki linjoilla on vähentynyt huomattavasti. Tästä syystä lahtelainen Koiviston Auto on aloittanut YT-neuvottelut kuljettajatyövoiman supistamisesta. Liikennöitsijä harkitsee myös linja-autovuoroihin harvennuksia. Syynä on vajaa viisi vuotta sitten valmistunut oikorata.

Koiviston Auto-Yhtymä
Koiviston auton bussi.
Yle

Koiviston Auto Oy ilmoitti tämän kuun alussa YT-neuvottelujen aloittamisesta. Kyse on enimmillään yhtiön mukaan 25 bussikuskin vähentämisestä. Koiviston Auton on palkkalistoilla 220 kuljettajaa. Toimitusjohtaja Mikko Markkula näkee nykytilanteen hankalana kun matkustajamäärät ovat vähentyneet roimasti.

- Se on kohdellut meitä kovasti vuoden 2006 syksyn jälkeen kun oikorata avattiin. Ennen oikoradan avaamista meidän Lahti-Helsinki sarjalippua myytiin yli 5000 kappaletta vuodessa. Viime vuoden myyntilukema oli puolestaan 1700 kappaletta eli noin kolmasosa ajalta ennen oikorataa.

Koiviston Auton valtti on ollut puolen tunnin välein liikkuvat vuorot Lahti-Helsinki välillä. Tiuhasta liikennöinnistä pyritään pitämään kiinni, sanoo toimitusjohtaja Markkula.

- Yksittäisiä vähäisen liikennöinnin ajankohtia olemme jättäneet päiväajalle ja viikonloppuun. Kaiken kaikkiaan hyvin tiivistä liikennöintiä ajetaan tälläkin hetkellä.

Vuoroja karsittu paikallisliikenteessä

Toimitusjohtaja Markkula sanoo, että linja-autovuoroja on jouduttu jo Lahden ympäristössä vähentämään. Mutta vuorojen vähentäminen on aina viranomaisasia.

- Ajettavista vuoroista on voimassa olevat liikennöintisopimukset viranomaisten ja liikennöivän yrityksen välillä. Viranomaisille tehdään aloite vuorojen vähentämisestä kun liikenteenhoito ei vähäisen matkustajamäärän vuoksi ole mahdollista. Aloitteen jälkeen eri asiaan liittyviltä tahoilta viranomainen pyytää lausuntoja ja sen jälkeen tehdään päätös, voidaanko vuoroja jättää pois.

Linja-autoliikenteessä taloudellisen taantuman vaikutukset eivät ole kovin suuria tähän mennessä, sanoo Mikko Markkula. Mutta nyt lama näkyy matkustamisessa.

- Ainakin viime vuoden aikana huomattiin, että pikavuoromatkustamisessa ja jonkin verran myös kaupunkiliikenteessä oli vähennystä matkustajamäärissä. Mahdollisesti työpaikkojen tai työmatkojen vähenemisen vuoksi, Markkula toteaa.

Rahtiliikenteestä ei pelastajaksi

Linja-autot ja Matkahuolto ovat kasvattaneet viime vuosina osuuttaan rahtiliikenteessä, mutta toimitusjohtaja Mikko Markkulan mukaan paketeilla ei pystytä korvaamaan matkustajakatoa.

- Rahtiliikenne on matkustajaliikennettä tukevaa toimintaan ja siitä on apua. Rahtiliikenne auttaa ylläpitäämän vuoroja tietyillä alueilla. Lahti-Helsinki linja on saanut niin kovan iskun, että rahtiliikenne ei riitä menetyksen paikkaamiseen.

Lähteet: YLE Lahti