Mercedes-testikuljettaja jälleen mukana kuolonkolarissa Saksassa

Vielä suunnitteluvaiheessa olevaa Mercedes M-sarjan autoa testannutta Daimlerin tehtaan kuljettajaa epäillään kuolemantuottamuksesta Saksassa. Lauantaiyönä tapahtunut peräänajo oli Mercedes-testiautoille jo kolmas yleisillä teillä kuolemaan johtanut onnettomuus tällä vuosikymmenellä.

Ulkomaat

Onnettomuus tapahtui moottoritieosuudella Rottweilissa. Tilanne alkoi pienemmästä ulosajosta, jossa 26-vuotiaan miehen auto oli ajautunut moottoritien keskikaiteeseen. Ensimmäisten sivullisten pysähdyttyä auttamaan kuljettajaa ajoi Mercedes-testikuljettaja ohituskaistalla onnettomuusauton kuljettajan sekä tämän kolaroiman auton päälle.

Saksan yleisradioyhtiö SWR:n mukaan poliisi epäilee testikuljettajan ajaneen huomattavan suurella nopeudella, sillä testiauto pysähtyi katolleen kääntyneenä vasta 250 metrin päähän törmäyspaikasta. Daimlerin henkilökuntaan kuuluva testikuljettaja loukkaantui vakavasti.

Testikujettajan ajama M-sarjan auto oli ns. Erlkönig eli erilaisilla teippauksilla ja korimuunnoksilla tunnistamattomaksi tehty suunnitteluvaiheen auto. Tällaisilla autoilla ajetaan vuosittain miljoonia kilometrejä testiajoa Saksan teillä.

Testikuljettajilla huono maine

Daimler-konsernille kuolonkolari oli jo kolmas muutaman vuoden sisään. Vuonna 2003 tapahtunut onnettomuus sai Saksassa runsaasti julkisuutta. Tuolloin Mercedes-testikuljettaja lähestyi kovalla vauhdilla moottoritien ohituskaistalla autoa sillä seurauksella, että edellä ajavaa autoa ohjannut nuori naiskuljettaja hätääntyi ja joutui onnettomuuteen. Onnettomuudessa kuoli naisen kaksivuotias lapsi.

Vuonna 2005 Mercedes-testikuljettajan onnettomuus johti kuolemaan talvitestien yhteydessä Ruotsissa.

Erlkönig-autot ovat Saksassa jatkuvien kissa ja hiiri –leikkien kohteena. Autotoimittajat sekä autoalan harrastajat tuntevat hyvin testikuljettajien käyttämät reitit ja kokoontuvat usein moottoriteiden ylikulkusilloille tulevien mallien valo- ja videokuvien toivossa. Testiajoja suoritetaan usein viikonloppuöisin, jolloin raskas liikenne on ajokiellossa, moottoriteillä on paremmin tilaa ja paparazzit saavat pimeässä huonompia kuvia.

Autotehtaiden testikuljettajat ovat yleensä hyvin kokeneita ja korkeasti koulutettuja diplomi-insinöörejä. Rottweilin onnettomuusauton testaajakin oli jo 52-vuotias.

Lähteet: YLE Uutiset / Marcus Ziemann