Suomalaisten miinantorjuntalaiva juuttui tulvaan

Italialaisen Intermarine-yhtiön miinanraivaajalaivojen toimitukset Suomeen myöhästyvät tulvien takia. Kolmesta Italiasta tilatusta, yhteensä yli 250 miljoonaa euroa maksavasta miinanraivaajasta ensimmäinen myöhästyy aikataulusta liki vuodella.

Kotimaa

Suomi tilasi italialaiselta toimittajalta kolme Katanpää-luokan miinanraivaajaa vuonna 2006. Kaupan hinnaksi sovittiin 250 miljoonaa euroa. Suurhanke kärsi kuitenkin vuosi sitten suuren takaiskun.

Ensimmäinen kolmikon aluksista upposi kirjaimellisesti mutaan Italian aseteollisuuden kehtoa Sarzanaa kohdanneissa tulvissa. Telakan projektipäällikkö Giovanni Stefanini oli yksi ensimmäisistä silminnäkijöistä.

- Se oli turhauttavaa, koska kaikki se työ, mitä olimme tehneet Suomen laivaston ja yhteistyökumppaneiden kanssa, oli valunut hukkaan muutaman päivän aikana, sanoo Stefanini.

Ongelmat eivät jääneet tähän. Uusi tulva yllätti yhtiön 11 kuukautta myöhemmin joulupäivänä 2009. Tuolloin vauriota jäivät edelliskertaa pienemmiksi.

Hinta säilyy myöhästymisestä huolimatta

Turussa Merivoimien esikunnassa laivojen käyttöönotto on jo ehditty ohjelmoida uudestaan. Miinantorjujien hankintaprojektista vastaava komentajakapteeni Kristian Isberg ei harmittele myöhästymisiä.

Vaikka luovutusaikataulu muuttuu, ostajan kustannukset säilyvät ennallaan. Suomi maksaa laivoista sovitut 250 miljoonaa euroa ajallaan.

- Mikäli myöhästyminen johtuu force majeure -tapahtumista, sopimussakkoja ei sovelleta, Isberg ynnää.

Suomikin hyötyy vastakaupoista

Laivakauppa on solmittu vastakauppaperiaatteella: italialaisten tulee ostaa suomalaisilta yhtiöiltä palveluita ja tuotteita laivan hinnalla. Ainakin toistaiseksi tavoitteissa on pysytty.

- Sopimuksen neljäs vuosi on juuri täyttymässä. Vastakaupoissa olemme pitäneet kiinni tavoitteistamme ja saavuttaneet vastakaupoissa 40 prosentin tason. Vastakaupat pitävät sisällään suomalaisia tarvikkeita, teknologiavaihtoa ja epäsuoria teollisuuden vastakauppoja, kertoo projektipäällikkö Giovanni Stefanini Intermarine-telakalta.

Pitkällä aikavälillä myös Suomi hyötyy laivatilauksesta. Suurimman potin kerää kuitenkin Italian toiseksi suurin, muun muassa Vespa-merkistään tunnettu, yli 1,6 miljardin euron liikevaihtoa pyörittävä IMMS-konserni.

Sen tytäryhtiön, miinantorjujia valmistavan Intermarinen kassaan kilahtaa 80 prosenttia laivan rakennuskuluista. Telakka selvinnee tulvista pitkälti pelkällä säikähdyksellä. Sen tilauskirja on paksu ja emoyhtiön kassa vahva.

Aluskolmikon ensimmäisen laivan on määrä seilata Suomeen ensi keväänä juuri eduskuntavaalien kynnyksellä.

Lähteet: YLE Uutiset / Ville Kolari