1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. viihde

Spotify muuttuu sosiaaliseksi mediaksi

Musiikkipalvelu Spotify alkaa muuttua sosiaalisen median kaltaiseksi sovellukseksi. Spotify on ilmoittanut palvelunsa uudistumisesta, jonka olennainen osa on yhteistyö Facebookin kanssa. Sen myötä musiikin vaihtaminen ja jakaminen toisten Spotify-käyttäjien kanssa helpottuu.

Kuva: Spotify ja Facebook

BBC:n haastatteleman Spotifyn toimitusjohtajan Daniel Ekin mukaan tarkoituksena on tuoda sekä Facebookin että iTunesin parhaat puolet Spotifyhin. Käyttäjät voivat muun muassa lisätä Spotify-profiiliinsa iTunesissa olevat kappaleensa sekä Facebook-ystävänsä.

Siten käyttäjillä on aiempaa vaivattomampi pääsy ystäviensä musiikkivalikoimiin. Spotifyn mukaan uusi versio alkaa päivittyä kaikille käyttäjille tästä päivästä alkaen.

Ruotsalaisella suoratoistopalvelu Spotifylla on Euroopassa arviolta 7 miljoonaa käyttäjää. Suurin osa heistä käyttää palvelun ilmaisversiota, jossa soitetaan mainoksia säännöllisin väliajoin. Maksullista, 10 euroa kuukaudessa maksavaa, versiota kuuntelee arviolta vain 5 prosenttia eli noin 320 000 Spotifyn käyttäjää.