1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Ulkomaat

Mersustakin tehdään jo oma versio kiinalaisostajille

Maailman suurimmat automarkkinat ovat tätä nykyä Kiinassa. Kilpailu siellä on kovaa ja ensimmäistä kertaa länsiautoja muokataan nyt kiinalaiseen makuun. Pekingin automessut ovat ajamassa Detroitin ja Geneven ohi maailman autoteollisuuden ykköstapahtumana. Pekingin näyttely oli tänään auki viimeistä päivää.

Ulkomaat
Kiinalaismies testasi messuilla Kiinan markkinoille suunnatun Mersun takakontin tilavuuden.YLE

Autoja myydään Kiinassa ennätystahtiin. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä kasvuvauhti oli vuodentakaiseen verrattuna lähes 80 prosenttia. Kiinalaiset automerkit eivät enää ole sen huonompia laadultaan kuin saksalaiset tai amerikkalaisetkaan. Kiinalainen asiakas ostaa kotimaisen auton esimerkiksi kakkosautokseen.

Esimerkkinä länsimaisten merkkien taipumiesta kiinalaiseen makuun on muunmuassa E-luokan Mersu, jonka Kiina-mallissa pitää olla enemmän jalkatilaa kuin normaaliversiossa. Omistaja kun istuu yleensä takapenkillä. Mersu onkin Kiinassa yhteiskunnallisen aseman tunnusmerkki.

Lionel Messi myy Cheryä

Toisaalta kiinalaiset valmistajatkin ovat murtautumassa maailmanmarkkinoille. Maan suurin merkki Chery on palkannut mainosmiehekseen maailman parhaan jalkapalloilijan Lionel Messin. Kotimaisten autojen arvostus on yleensäkin selvässä kasvussa.

Volvo-kauppojensa ansiosta yksi näyttelyn vetonauloista on kiinalainen Geely. Se on pannut näytteille jopa yli 50 mallia.

Kopioijan maine istuu tiukassa

Mutta Kiinaa pidetään silti edelleen muunmuassa tekniikkojen kopioijina ulkomaisilta kilpailijoilta. Syytökset muotoilun ja teknologian kopioimisesta sinkoilevat. Mallia naapurilta on haettu liiankin hanakasti. On toki niitäkin jotka ovat ostaneet teknologiansa rehellisesti. Esimerkiksi Geely uskoo, että menee silti ainakin kymmenen vuotta ennen kuin yhtiö pystyy tosissaan haastamaan maailman merkit. Lähivuosien tavoite on silti kunnianhimoinen.

Jo yksin Kiinan väestön koko takaa kuitenkin sen, että valtakunnan automarkkinat pysyvät vielä vuosia eteenpäin ulkomaisten autovalmistajien päiväunena.

Lähteet: YLE Uutiset

Lue seuraavaksi