Ratatöistä viime vuotta vähemmän riesaa

Pohjanmaan radan peruskunnostus haittaa tulevana kesänä aiempaa vähemmän päivittäistä junaliikennettä. Liikennöintikatkokset Kokkola-Seinäjoki -osalla ajoittuvat lauantaipäiville. Ratatyöt alkavat täydellä teholla toukokuun alkupäivinä.

raiteet
Kuvassa kaksi naista tutkii aikatauluja Kokkolan asemalla.
YLE / Aki Kopsala

Viime vuonna sydänkesän aikaan junamatkustajat joutuivat tottumaan Kokkola-Seinäjoki -välillä jatkuviin - viikkoja kestäneisiin poikkeusjärjestelyihin, jolloin osa matkasta taittui linja-autolla. Tulevana kesäkautena samainen rataosuus on pois liikenteestä touko-lokakuun -välillä vain yhdeksänä lauantaina. Heinäkuussa häiriöpäiviä ei pitäisi olla lainkaan.

Työt alkavat toukokuun alkupuolella Seinäjoki-Ruha -kaksoisraidetyöllä ja jatkuvat Lapua-Pännäinen viimeistelytöillä.

Lapua-Pännäinen-väli onkin ensimmäinen peruskunnostusalueen rataosa, jolla pendoliinojen nopeus nostetaan 140:stä 200 kilometriin tunnissa.

- Tavoitteenamme on tehdä viimeistelytyöt niin, että maksiminopeus 200 kilometriä tunnissa voitaisiin ottaa käyttöön ensi kesän aikataulukauden alusta. Tänä kesänä viimeistelemme rataosalla vielä muutamia ratapihoja ja liikenteenohjausautomatiikkaa, projektipäällikkö Tommi Rosenvall ratatöistä nykyisin vastaavasta Liikennevirastosta kertoo.

Pännäisten ja Kokkolan välillä uusittiin viime vuonna kiskot ja ratapenkan perusrakenteita, mutta esimerkiksi tasoristeykset estävät vielä nopeuksien noston. Hiukan aikaistuneen aikataulun mukaan tänä kesänä Kokkola-Pännäinen väliltä poistetaan 4-5 tasoristeystä. Kaikkiaan poistettavia risteyksiä on tällä rataosalla seitsemän.

II-vaihe odottaa uudelta eduskunnalta rahoituspäätöstä

Valtio käyttää tänä vuonna Pohjanmaan raadan kunnostukseen nelisenkymmentä miljoonaa euroa.

Koko Seinäjoki-Oulu rataosuuden kunnostus maksaa yli 800 miljoonaa.

Kuluvan vaalikauden aikana radan kunnostukseen on varattu 470 miljoonaa euroa. Ensi vuoden alkupuolella työnsä aloittavalta eduskunnalta Liikennevirasto odottaa loppurahoitusta.

Kokkola-Ylivieska kaksoisraiteen rakentaminen alkanee kuitenkin ensi vuonna, koska sen urakointi hoidetaan uudella tavalla.

- Tässä niin sanotussa ppp-toteutusmallissa valittava urakoitsija hankkii kohteelle rahoituksen ja vastaa vielä töiden päätyttyäkin rataosan kunnossapidosta. Haluamme hoitaa hyvin töiden kilpailutuksen, koska vastaavasta järjestelmästä ei ole aiempaa kokemusta. Urakoitsijaa päästäneen valitsemaan ensi keväänä ja työt pääsevät käyntiin aikaisintaan vuoden kuluttua syksyllä, projektipäällikkö Tommi Rosenvall kertoo.

Topparoikan saapumisesta Ouluun ei ole vielä tietoa. Rosenvallin mukaan tekniset valmiudet olisivat viedä peruskunnostus päätökseen parissa kolmessa vuodessa, mutta kaikki on kiinni rahoituksesta.

Se on joka tapauksessa selvää, että viime talvena syntyneillä routavaurioilla ei pystytä hanketta kiirehtimään.

Lähteet: YLE Keski-Pohjanmaa