Verkkomainonta vahvisti asemiaan

Verkkomainonta kasvoi tammi-maaliskuussa 11 prosenttia vuodentakaisesta. Vuoden ensimmäisen neljänneksen yhteenlaskettu panostus verkkomainontaan oli 36 miljoonaa euroa, kertoo verkkomainontajärjestö IAB Finland.

Vähittäiskauppa kasvatti verkkomainontaa 18 prosenttia. Kokonaisuudessaan vähittäiskaupan panostukset mediamainontaan supistuivat 1,5 prosenttia.

Työpaikkamainonta verkossa kasvoi 10 prosenttia, kun kasvu koko mediamainonnan osalta jäi 3,3 prosenttiin.

Mediamainonta kasvoi kokonaisuudessaan 0,7 prosenttia ensimmäisen kvartaalin aikana.

IAB Finland kerää haku- ja sähköisen hakemistomainonnan tietoja neljännesvuosittain. Järjestö saa tietoja muun muassa hakemistopalveluja tuottavilta yhtiöiltä Fonectalta ja Enirolta, sekä osalta hakukonemainonnan tarjoajia. Hakukoneyhtiö Google Finland ei kuitenkaan toimita hakusanamainonnan tietojaan.