Myymäläauton kuljettaja saattoi jopa ruokkia koiran

Vielä 1970-luvulla joka niemessä ja notkelmassä kävi vierailemassa myymäläauto. Parhaimmillaan autoja on ollut 1200, mutta nykyään kauppa-autoja on vain muutamia.

kulttuuri
Turun seudun viimeinen myymäläauto kulki vielä vuonna 2005.
Turun seudun viimeinen myymäläauto kulki vielä vuonna 2005.YLE

Tutkija Jussi Lehtosen tutkimus Viettelyksien vaunu kertoo suomalaisten myymäläautojen historiasta 1930-luvulta näihin päiviin saakka. Maaseudun asukasmäärän vähenemisen ja autoistumisen myötä myös kyläkaupat ovat vähentyneet. Lehtonen kertoo, että kyläkauppojen loppumisen myötä 70-80-luvuilla myymäläautot olivat hetken ajan todella suosittuja, mutta sitten väki lähtee ajamaan marketteihin.

- Moni ei ajattele, että myymäläauto tulee lähelle, vaan ajaa pitkän matkan isoon markettiin, jossa on aavistuksen pienemmät hinnat; Lehtonen jatkaa.

Ihmiset ovat tulleet myös nirsoiksi. Myymäläautolla on aikataulu ja moni haluaa tuoretuotteensa heti.

- Kyllähän myymäläautossa on valtavan laaja tuotevalikoima, mutta siellä ei ole kuin 1-3 erilaista tuoremehua. Jos menet markettiin, niin siellä on kymmenen metriä erilaisia mehuja. Erityisesti kesäasukkaat eivät ole olleet tyytyväisiä valikoimaan.

Myymäläauton historia alkoi riitaisesti

Ensimmäiset myymäläautot ilmestyivät Keski-Eurooppaan 1920-luvulla. Suomessa ensimmäinen myymäläauto oli 1930-luvun alkupuolella osuusliike Elannolla Helsingin seudulla. Tässä autossa oli jo kylmälaitteita. Elanto teki siihen itse puiset hyllyt. Auto perustui palveluun, eli tavarat annettiin tiskin takana ja myyjiä saattoi olla jopa neljä.

Erityisesti yksityiset kauppiaat hermostuivat Elannolle, kun osuusliike hankki toisen myymäläauton. Oikeudessa todettiin, että myymäläautokauppa on laillista ja myös yksityiset yrittäjät alkoivat hankkia autoja. Myymälautojen kulta-aika oli 1950-luvulla.

- Joissakin kylissä on vieraillut saman päivän aikana neljän eri palveluntarjoajan myymäläautoja. Ihmiset olivat ostouskollisia.

Suomessa luotettiin myymälauton kuljettajaan

Jussi Lehtonen kertoo kirjassaan myös, kuinka mutkatonta elämä on Suomessa aikanaan ollut. Eräskin myymäläauton kuljettaja on kertonut, kuinka pysähdyspaikalla oli kassi, ostoslista ja kukkaro. Lapussa luki: "Laittakaa maidot jääkaappiin, termoksessa on kahvia. Syöttäkää koira".

Lehtonen kertoo, että myymäläauton kuljettajaan ollut valtava luottamus. Kuljettaja tavattiin useita kertoja viikossa ja samalla ystävystyttiin.

- Ihmiset saattoivat olla peltotöissä tai navetassa tai poissa kotoa. Silloin oli tapana, että jätettiin pysäkille kassi, ostoslista ja kukkaro, Lehtonen toteaa

Lähteet: YLE Turku / Joona Haarala