Alttoviulistitähti kiinnostui suomalaisesta musiikinopetuksesta

Maailman kuuluisimpiin alttoviulisteihin lukeutuva Tabea Zimmermann konsertoi perjantaina Espoossa. Zimmermann saapui Suomeen jo etukäteen voidakseen tutustua suomalaiseen jousisoitinopetukseen.

kulttuuri
Tabea Zimmermann
Tabea ZimmermannMarco Borggreve

Saksalainen alttoviulistitähti Tabea Zimmermann on huolissaan lasten ja nuorten klassisen musiikin opetuksesta. Perjantaina Espoossa konsertoiva Zimmermann saapui Suomeen jo alkuviikosta, sillä hän halusi tutustua suomalaiseen musiikkipedagogiikkaan.

Zimmermann kävi tutustumassa Itä-Helsingin musiikkiperuskoulun ryhmäopetukseen ja seurasi viulunopettaja Géza Szilvayn opetusta kiinnostuneena. Zimmermannille tulee Szilvaysta mieleen hänen oma opettajansa ja esikuvansa, musiikkipedagogi George Neikrug.

- Minulla oli harvinainen onni saada perusopetusta opettajalta, jolla oli samankaltaisia ideoita kuin Szilvaylla, ja joka kohteli lapsia kunnioittavasti ja tasa-arvoisesti. Hän antoi myös pienten lasten soittaa suurta musiikkia, Zimmermann kehuu.

Zimmermann kiittää soittotaituruudestaan omaa opettajaansa

Ilmaisuvoimaisena tulkitsijana sekä teknisesti taitavana alttoviulistina tunnettu Tabea Zimmermann on ollut nostamassa alttoviulun asemaa soolosoittimena.

Omasta tekniikastaan ja tulkintataidoistaan hän kiittää juuri omaa perusopettajaansa. Tämä on hänen mukaansa Saksassa klassisen musiikin perusopetuksessa kuitenkin poikkeus.

Berliinissä alttoviulun professorina toimiva Zimmermann onkin huolissaan lasten ja nuorten klassisen musiikin opetuksesta.

- Minulla ei ole ollut tarve korjata soittotekniikkaani perusopetuksen jälkeen. Tekniikan ja musiikillisen ymmärryksen oikeanlainen opettaminen jo perusopetuksessa onkin äärimmäisen tärkeää. Tämä onnistuu, jos opetetaan pienryhmissä eikä henkilökohtaista kontaktia menetetä, painottaa Zimmermann.

Lapset tarvitsevat innostavaa ja aktiivista opetusta

Zimmermann on jo aiemmin tutustunut Géza ja Csaba Szilvayn kehittämään Colourstrings-opetusmetodiin, jossa virtuoosimaistakin soittotekniikkaa opiskellaan leikinomaisesti heti alusta alkaen.

Oppilaita myös kannustetaan alusta asti analysoimaan ja ymmärtämään musiikkia. Opetuksessa käytetään lisäksi jo varhain musiikin mestareita kuten Schubertia ja Mozartia.

- Tulin Suomeen myös sen takia, että haluan olla mukana tukemassa Colourstings-metodia, sillä siinä yhdistyy musikaalinen ilmaisu käsityötaitoon tavalla, jonka tunnen omakseni, ja jota pidän oikeanlaisena, Zimmermann kertoo.

Hänen mukaansa opettajan innostuneisuus ja aktiivisuus on tärkeää, sillä nykylapsilla on niin paljon virikkeitä, että heidän keskittymiskykynsä on koetuksella.

Kaikista oppilaista ei tarvitse tulla ammattimuusikoita, Zimmermann painottaa. Tärkeintä on itseilmaisun kehittäminen, jonka oppii varhaisten yhteisharjoitusten myötä.

- On opittava kuuntelemaan, osallistumaan, on korjattava itseään. On osattava saada oma äänensä kuuluviin, eikä pidä hävitä muiden joukkoon. Yhteinen hengitys on tärkeä oppia. Näin oppii kehittämään omaa ääntään yhdessä muiden kanssa. Se on tärkeää orkesterin, mutta myös ylipäänsä ihmisenä olemisen kannalta, Zimmermann sanoo.

Tabea Zimmermann konsertoi perjantaina Tapiola Sinfoniettan kanssa. Hän soittaa harvoin esitetyn, alttoviululle sovitetun Mozartin klarinettikonserton. Lisäksi hän johtaa illan konsertin.

Lähteet: Radion kulttuuriuutiset / Jenni Stammeier