Alan Wake vie pelit lähemmäksi elokuvallisuutta

Suomalaisen pelifirma Remedyn kehittämästä Alan Wake -pelistä odotetaan pelimarkkinoiden uutta hittituotetta. Alan Wake -pelissä ilmaisua on kehitetty entistä lähemmäksi elokuvallisuutta ja pelissä korostuu tarina.

kulttuuri
Remedy Entertainment

Perjantaina julkaistuun Alan Wake -peliin kohdistuu suuria odotuksia. Suomalaisen pelifirma Remedyn aiemmin luomia Max Payne -pelejä on myyty maailmalla yli seitsemän miljoonaa kappaletta.

AlanWaken tekijät ovat panostaneet erityisesti pelin käsikirjoitukseen. Peli on hyvin tarinapainotteinen, mitä pelin käsikirjoittaja Sami Järvi pitää hyvin poikkeuksellisena toimintapelien kohdalla.

Päähenkilönä inhimillinen toimintasankari

Tietokonepelien käsikirjoitukset ovat Järven mielestä olleet kauan lapsipuolen asemassa. Tilanne on kuitenkin muuttumassa. Esimerkiksi Alan Wakea kehiteltiin yli viisi vuotta. Sen kerrontaan on haettu vaikutteita televisiosarjoista ja elokuvista.

Elokuvallisuus näkyy myös visuaalisuutena, joka tuo tapahtumat hyvin lähelle realistisuutta. Keskeistä oli myös luoda uskottava ja samaistuttava päähenkilö.

– Jo projektin alussa lähdettiin liikkeelle siitä, että halutaan päähenkilö, joka ei ole ammatiltaan toimintasankari, vaan tavallinen ihminen, Järvi sanoo.

Tietokonepeleistä arkipäivän viihdettä kaikille

Elokuvien ja tietokonepelien lähentymisen odotetaan tuovan pelien ääreen nekin, joille pelit ovat tuntemattomampia. Pelit eivät siis kuulukaan tulevaisuudessa vain rajattujen joukkojen jokapäiväiseen elämään.

– Nuoret, jotka ovat kasvaneet videopelejä pelaten, pelaavat varmasti videopelejä vielä vanhainkodissa. Ja kun oma sukupolveni on eläkeiässä niin varmasti kaikki pelaava videopelejä, Järvi uskoo.

Kilpailuasetelmaa pelien ja elokuvien välille ei kuitenkaan yritetä synnyttää.

Suomalainen alkuasetelma

Alan Wake ammentaa aineksia popkulttuurista ja erityisesti amerikkalaisista televisiosarjoista, kirjoista ja elokuvista. Pelin esikuvina ovat toimineet muun muassa Stephen Kingin teokset ja televisiosarja Lost.

Pelin tapahtumat on sijoitettu pieneen kylään Washingtonissa. Amerikkalaisesta päähenkilöstä ja tapahtumapaikasta huolimatta pelissä on myös jotain hyvin suomalaista.

– Vaikka inspiraatiota on haettu esimerkiksi Twin Peaksista pelin Bright Fallsin pikkukaupunkiin, niin kyllä meillä Suomestakin löytyy pikkukaupunkeja, joissa tulee erikoisia tyyppejä vastaan. Ja koko tarinan alkuasetelma on, että pariskunta saapuu mökille järvelle lomailemaan. Mikä voisi olla suomalaisempaa kuin sellainen lähtökohta, Sami Järvi kysyy.

Lähteet: Radion kulttuuriuutiset / Päivikki Välttilä