Alan Wake on inhimillinen pelihahmo

Espoolaisen tietokonepeliyrityksen Remedy Entertainmentin kehittämä konsolipeli Alan Wake on julkaistu perjantaina. Remedy-yhtiö tunnetaan Max Payne -peleistä, joita on myyty maailmalla miljoonia. Tekijät toivovat, että myös Alan Wakesta tulisi pelimaailman edelläkävijä.

Ylen aamu
Matias Myllyrinne ja Sami Järvi
Remedy Entertainmentin kehittämä Xbox-peli Alan Wake on jo saanut hyvät ennakkoarviot ja siitä odotetaan uutta hittipeliä Max Paynen tapaan.

Aamu-tv:ssä vieraillut Remedy Entertanmentin toimitusjohtaja Matias Myllyrinne kertoo, että Alan Wake ilmestyy Xbox-pelinä yhteistyössä Microsoftin kanssa. Myllyrinteen mukaan Remedy on kooltaan melko pieni toimija pelialalla.

- Meitä on noin 50 kaveria Espoossa. Meillä on paljon yhteistyökumppaneita, mutta näin pystymme keskittymään yhdelle alustalle ja hiomaan paras mahdollinen peli.

Häntä ei vaivaa ajatus, että yksi ainoa julkaisuformaatti rajoittaisi ostajakuntaa.

- Jos lähdetään tekemään suurimmalle mahdolliselle laitealustalle, niin me tehtäisiin varmaan pöytäpelejä, koska maailma on täynnä pöytiä, Myllyrinne naurahtaa.

Alan Waken tarina alkaa, kun dekkarikirjailija lähtee vaimonsa kanssa lomailemaan Bright Fallis -nimiseen kaupunkiin Amerikassa. Kun vaimo selittämättömästi katoaa, Alan Wake lähtee etsimään tätä ja löytää samalla kirjan sivuja, joita on tietämättään kirjoittanut. Kirjoitusten tapahtumat alkavat painajaismaisesti käydä toteen.

Pelin pääkäsikirjoittaja Sami Järven mukaan pelin kirjoittaminen muistuttaa pitkälti elokuva- ja tv-käsikirjoittamista.

- Kun tarinan kanssa lähdetään liikkeelle ja mietitään juonilyhennelmää ja ensiaskeleita, niin se on oikeastaan ihan sama, ollaanko kirjoittamassa tarinaa peliin, elokuvaan, tv-sarjaan vai kirjaan, Järvi sanoo.

Esimerkiksi hyvät repliikit ovat samanlaisia pelissä ja elokuvassa, vertaa Järvi.

Toisaalta pelissä on kuitenkin kyse interaktiivisesta maailmasta, joten tarinan pitää kulkea käsi kädessä pelaamisen kanssa.

- Peli on myös elokuvaa suurempi kokonaisuus. Se on muun muassa pidempi kuin yksittäinen elokuva. Uskon, että kosketamme myös erilaisia tunnetiloja, sanoo toimitusjohtaja Myllyrinne.

Taskulamppu pyssyä tärkeämpi

Alan Waken visuaalinen yleisilme on tummanpuhuva ja synkeähkö, mutta tekijöiden mukaan mahtuu huumoriakin.

- Pelin teemat pyörivät valon ja pimeyden välillä. Pimeys on pelaajan vihollinen, ja tärkein työkalu on valo eli pelaajan taskulamppu. Mutta kun pelaaja on kontrolleissa, niin vääjäämättä kaikenlaista hassua siellä tapahtuu, Järvi sanoo.

Remedy Entartainmentin Max Payne -pelit ovat olleet innoittajia muille pelintekijöille. Muun muassa luotien väistelystä hidastetussa ajassa Matrix-tyyliin tuli Paynen myötä hitti.

- Imitointi on merkki siitä, että olemme onnistuneet. Yksi mikä tässä [Alan Wakessa] on omaleimaista, on valon käyttö toiminnassa. Eli taskulampulla on huomattavasti suurempi merkitys kuin pyssyllä, sanoo Myllyrinne.

Alan Wake on myös astetta syvällisempi hahmo kuin räiskintään keskittyvissä toimintapeleissä on totuttu näkemään. Sami Järvi kertoo, että tavoitteena oli tehdä "todempi" päähenkilö kuin peleissä yleensä.

- On monia toimintapelejä, jotka pysyvät tiukasti vain ulkoisen juonen kerronnassa. Nyt haluttiin tuoda päähenkilön sisäinen maailma voimakkaasti mukaan, sanoo Järvi.

Tietokoneanimoidun Alan Waken takaa löytyy näyttelijä Ilkka Villi. Hän näyttelee Waken liikkeet kasvojen ilmeitä myöden. Kuvauksissa ilmeet tallentuivat kasvoihin kiinnitetyin anturein. Sami Järvi kertoo, että tekoprosessi oli hyvin monimutkainen.

- Ensin Ilkka näytteli erikseen kaikki isommat vartalonliikkeet, ja yhdysvaltalainen näyttelijä Matthew Porretta puhui kaikki vuorosanat. Kasvojen liikkeet tallennettiin lopuksi motion capture -studiossa Yhdysvalloissa.

Elokuvan musiikki on Petri Alangon käsialaa, ja sen tulkitsijana toimii saksalainen sinfoniaorkesteri.

Peliteollisuudessa liikkuu suuria rahamääriä. Matias Myllykangas uskoo, että se voisi olla Suomen vientivaltti jatkossa.

- Moni valtio on nähnyt tässä suuren mahdollisuuden. Esimerkiksi Korea satsaa valtavasti rahaa niiden peliteollisuuden rakentamiseen, Myllykangas pohtii.

Lähteet: YLE Uutiset / Hanna Eskonen