1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. lihakset

Voimakaksikot syviä lihaksia etsimässä

Kymenlaakson Radion Voimakaksikot tasapainoilivat fysioterapeutti Marita Taskilan opissa.

lihakset
Voimakaksikko 2010
YLE

Kolmihenkinen ryhmä vietiin tällä kertaa painimatolle kokeilemaan fysiopilatesta.

- Aloitetaan harjoittelemalla ryhtiä ja hengitystä sekä keskivartalon käyttöä. Sitten tehdään helppoja liikkeitä, fysioterapeutti Marita Taskila opastaa.

Liikkeet ovat lempeitä, hitaita ja tunnelma rauhallinen. Ollaan siis kaukana hikijumpasta, mutta niin on tarkoituskin.

- Pilates on vanha kehonhallintamenetelmä, jonka tarkoitus on parantaa voimaa, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Tasapainoliikkeillä haetaan kehonhallintaa, eli pitää pystyä säilyttämään voima keskivartalossa. Lisäksi keskitytään omaan tekemiseen. Muun ympäristön sulkeminen pois mielestä on tärkeää.

Pienet lihakset jäävät helposti piiloon

Harjoittelua voi kohdistaa ongelman mukaan. Jäykkä ranka kaipaa liikkuvuutta edistävää harjoittelua. Jos taas lihakset tarvitsevat voimaa ja hallintaa, silloin tehdään tukiharjoittelua syville lihaksille.

- Usein nämä kulkevat käsi kädessä. Liikkeillä vahvistetaan syviä lihaksia, joita löytyy mm. selkärangan ympäriltä, olkanivelen alueelta, lonkkanivelestä, Taskila sanoo. - Ne ovat pieniä lihaksia, joiden jo pelkkä löytäminen on haasteellista.

Sen huomasivat myös kilpailijat.

- Todella vaikeaa, kun tahti on niin rauhallinen. Suorassa pysyminen sekä lihasten jännittyneinä pitäminen vaatii kovaa keskittymistä omaan vartaloon. Nopeatempoinen jumppa on helpompaa, sanoo ensimmäistä kertaa pilatesta kokeillut Tommi Mattila.

Arkiaskareet onnistuvat paremmin

Liisa Mattila innostui lihasten etsinnästä, sillä liikkeet olivat hänelle tuttuja.

- Olen joutunut käymään fysioterapiassa toisen lapsen syntymän jälkeen. Lihaksissa on tapahtunut kyllä selvää parantumista, nyt pystyn liikkumaan enemmän, työntämään lastenvaunuja ja imuroimaan, hän iloitsee.

- Keskivartalon lihakset ovat tosi tärkeitä ihan jokapäiväisessä toiminnassa. Tunnistin, mihin kohtiin pitäisi saada voimaa.

Varpu Koveron mielestä kehonhallinta on vaikeaa, mutta tarpeellista.

- Vaikea laji, kun pitää keskittyä kroppaan niin kokonaisvaltaisesti. Nyt on tosi hyvä olo. Nikamat aukesivat ja energiaa on ihan toisella tavalla. Tästä on kiva aloittaa työpäivä.

Lue seuraavaksi