Salcomp: Laturin keskimääräinen myyntihinta 90 senttiä

Muun muassa matkapuhelinten latureita valmistavan Salcompin liiketulos koheni ja markkinaosuus kasvoi alkuvuonna vuodentakaisesta. Vaikka liiketulos oli positiivinen, oli se selvästi viime vuoden viimeistä neljännestä heikompi alhaisemman myynnin ja kasvaneiden kiinteiden kustannusten takia.

talous

Tammi-maaliskuun liiketulos parani puoleentoista miljoonaan euroon viime vuoden vastaavan ajan miljoonaan euron tappiosta. Matkapuhelinlatureiden markkinaosuus nousi 18 prosentista 23 prosenttiin. Latureiden keskimääräinen myyntihinta putosi vuodentakaisesta 1,02 eurosta 90 senttiin.

Salcomp kuitenkin pitää kuluvaa vuotta koskevat näkymänsä ennallaan, eli sekä liikevaihdon että liiketuloksen odotetaan kasvavan vuoden 2009 tasosta.

Pääasiakkaidensa ja markkinatutkimuslaitosten arvioihin viitaten Salcomp toteaa, että matkapuhelinmarkkinoiden ennakoidaan kasvavan viimevuotisesta. Kappalemääräisesti tämä tarkoittaa noin 1,2 miljardin matkapuhelimen ja samalla matkapuhelinlaturin myyntiä vuonna 2010.

Maaliskuun lopussa Salcomp -konsernin henkilöstömäärä oli 9 295, eli yli kaksi tuhatta henkilöä suurempi kuin vuosi sitten.

Kiinassa Salcompilla työskenteli 5 760 henkilöä, Brasiliassa 1 222 henkilöä, Intiassa 2 256 henkilöä sekä Suomessa ja muissa maissa yhteensä 57 henkilöä.

Liiketoimintaan liittyvistä epävarmuustekijöistään Salcomp muun muassa toteaa, että matkapuhelinlaturien standardointihankkeet eri markkina-alueilla saattavat vaikuttaa liiketoimintaan keskipitkällä aikavälillä.

Standardoinnin seurauksena on mahdollista, että tulevaisuudessa joillakin markkina-alueilla osa matkapuhelinmyyntipakkauksista ei sisällä erillistä matkapuhelinlaturia, yhtiö arvioi.

Lähteet: YLE Uutiset