Joensuun rautatieaseman remontti loppusuoralla

Joensuun rautatieaseman päärakennuksen remontti alkaa olla valmis. Rakentaja luovuttaa rakennuksen VR:lle 21.6. ja lipunmyynnin on tarkoitus siirtyä uusiin tiloihin jo juhannuksena.

rautatieliikenne
Aseman odotustilaa ja rakennusvälineitä.
YLE / Pekka Sivukari

Asemarakennuksen peruskorjaus tuli tarpeelliseksi, kun rakennuksessa työskennellyt henkilöstö alkoi oireilla rakennuksessa piilevistä mikrobeista. Työt aloitettiin runsas vuosi sitten ja lipunmyynti odotustiloineen siirrettiin ulos kontteihin.

Peruskorjausta suunnitelleen rakennusarkkitehdin Esa Pertun mukaan rakennus on arvokas pitää kunnossa, sillä se edustaa oman aikansa rakennuskulttuuria.

- Samanlaisia asemia rakennettiin aikoinaan Oulun radan varteen. Vuonna 1894 valmistunut rakennus on historiallinen myös siksi, että se edustaa sitä rakennuskantaa, joka aikoinaan rakennettiin itään, Elisenvaaraan, suuntautuvaa junaliikennettä varten.

- Peruskorjauksessa ei ole ollut tarvetta saattaa asemarakennusta alkuperäiseen kuntoon, sillä remontteja on aiemmin tehty jo neljään otteeseen ja aseman pitää toiminnaltaan palvella nykykaista liiketoimintaa, kertoo Perttu.

Viimeksi Joensuun asemarakennusta korjattiin laajemmalti 1987.

Peruskorjausta tehneen Rakennusliike Esko Toivasen vastaavamestari Pekka Ruokolainen vakuuttaa kaiken olevan valmista luovutukseen mennessä:

- Lattiat ovat valmiit, mutta ovat vielä suojien peitossa. Samoin seinien maalaukset ja muut pintatyöt kaipaavat enää vain sipistelytöitä.

Vaikka työt ovatkin edenneet hyvin, tuli vastaan myös monenlaisia ongelmia:

- Rakennuksen lattian aluset olivat huonossa kunnossa, koska junalaitureiden asfaltoinnin yhteydessä oli ilmanvaihtoreiät jätetty maan alle. Paksut puulattiat piti avata ja poistaa tonneittain täytemateriaalia. Muun muassa mikrobeita sisältäneen materiaalin, kertoo Ruokolainen.

Asemarakennukseen aiemmin tehtyjen korjausten ja muutostöiden yhteydessä ei aina otettu huomioon seinien kantavuutta. Niinpä rakennuksessa oli jopa romahtamisvaara. Se korjattiin tekemällä ongelmakohtaan uutta kantavaa seinää.

Asemaremontin yhteydessä kivetetään myös rakennuksen ympäristö perinnekivellä, mutta suojeltuun ulkopintaa in tällä kertaa kosketa.

Lähteet: YLE Pohjois-Karjala / Pekka Sivukari