Nuoret väsyvät opiskeluun musiikkiopistoissa

Yhä harvempi nuori saa päätökseen opintonsa musiikkiopistossa. Suurimpana syynä pidetään lukiota, joka vie nuorilta paljon aikaa. Pitkälle edennyt soittoharrastus vaatii sekä säännöllistä itsenäistä harjoittelua että useita viikoittaisia käyntejä musiikkiopistolla.

kulttuuri
Tyttö soittaa pianoa
Yle

Tällä viikolla monessa musiikkiopistossa järjestetään pääsykokeita uusille oppilaille. Musiikkioppilaitokset antavat opetusta taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän mukaisesti. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että suoritettuaan perustason opinnot oppilas voi jatkaa opiskelua opistotasolla ja saada siten valmiudet ammattiopintoihin.

Ensimmäisen kerran soittoharrastuksen lopettamista pohditaan murrosiässä, kertoo Länsi-Helsingin musiikkiopiston rehtori Riitta Poutanen.

- Teini-iässä kaveripiirillä on voimakas vaikutus. Aika kavereiden kanssa ei koskaan riitä. Musiikki vie yllättävän paljon aikaa ja vaatii myös yksilöharjoittamista. Luulen, että juuri yksin harjoitteleminen on monelle 13 -14-vuotiaalle kova paikka.

Epäonnistumista, syyllisyyttä ja pakkoa

Seuraava lopettamissuma tulee lukiovaiheessa. Esimerkiksi Keski-Helsingin musiikkiopistossa huomattavan moni lukioikäinen on jättämässä tänä keväänä aktiivisen soitonopiskelun.

16-vuotias Sibelius-lukiossa opiskeleva Sanni Kurkisuo soittaa, laulaa, säveltää ja sovittaa. Hän kertoo, että musiikilla on suurin rooli hänen elämässään. Viulutunnit hän kuitenkin lopetti ennen viime joulua.

- Viulun soittamien oli aika suorituskeskeistä. Pienen lapsen äiti, mäkin haluan viulun -into ja onni eivät enää olleet läsnä soittamisessa, vaan se oli pelkkää etydien ravaamista, epäonnistumista ja syyllisyyttä soittamisesta. Se ei enää palvellut alkuperäistä ideaa, joka oli rakkaus musiikkiin.

Opistotason päättötodistuksen pokkaakin nykyään yhä harvempi musiikin harrastaja, sanoo rehtori Riitta Poutanen.

- Vielä joitakin vuosia sitten lukio ei ollut painepesä, joka olisi estänyt tavoitteellista harrastamista ja harrastusta, joka vie useamman kuin yhden päivän viikosta. Mutta nykyään nuoret suhtautuvat lukioon todella vakavasti. Niinhän se on, että musiikki ei voi olla ammatti kuin murto-osalle, Poutanen pohtii.

Musiikkia voisi harrastaa myös huvikseen

Musiikin ihmemaa Suomi on tahkonnut muutaman viime vuosikymmenen aikana lukuisia nimiä solisteiksi ja orkesterilavoille. Ammattilaisia tarvitaan jatkossakin, mutta vakavan pohdinnan paikka voisi olla myös se, miten musiikkia tarjoiltaisiin niille, jotka haluavat vain harrastaa.

Säveltäjä, lehtori Otto Romanowski ehdottaa, että päämäärien sijaan keskityttäisiin harrastamiseen.

- Jonkun pitäisi keksiä musiikkioppilaitos uudestaan. Se olisi paikka, jossa opiskellaan tavoitteellisesti ilman päämäärää päätyä ammattimuusikoksi. Tavoitteena voisi olla työskentelytapojen opiskelu, yhteinen musisointi ja musiikillinen sivistys sekä ennen kaikkea se, että musiikki on pakon sijaan nautinto, sanoo Romanowski.

Lähteet: Radion kulttuuriuutiset / Katri Henriksson