Heinola ei ole niin tyly kuin lauletaan

Heinolan toria kehitetään tänä kesänä edelleen. Viime kesän hyvien kokemusten myötä torille nousee toukokuun lopussa info-paviljonki. Tulevana kesänä torilta on mahdollisuus ostaa Heinola-aiheisia matkamuistoja, jotka ovat paikallisten suunnittelemia.

Heinola
Heinolan kesätorille on luvassa monenlaista mielenkiintoista Heinola-aiheista tuotetta, muun muassa kalapappi.Olli Paronen

Viime kesänä hyväksi havaittua info-kotaa on kehitetty Heinolassa eteenpäin ja tänä kesänä torille pystytetään info-paviljonki.

- Viime kesän hyvien kokemusten perusteella päätettiin laajentaa tänä vuonna. Lähdettiin Luomupekka Pekka Rusilan kanssa yhdessä virittämään lisäksi tällaista tuotepuolta, jota voisivat eri paikalliset tahot tuottaa, kertoo koulutussuunnittelija Mikko Kallio.

- Heinola on Suomen kaunein kesäkaupunki ja tällaisena ideanikkarina lähdin miettimään, että miten tätä voidaan kehittää. Pyritään palvelemaan matkailijoita ja saamaan heidät käyttämään Heinolan palveluja, toteaa Luomupekka Pekka Rusila.

Paviljonki avataan toukokuun 29. päivä. Työntekijöiksi infopisteeseen palkataan pitkäaikaistyöttömiä ja nuoria kielitaitoisia opiskelijoita oppaiksi.

- Tämä on ollut mahdollista paikkakunnan erilaisten yhdistysten ja yritysten lahjoitusten turvin. Voi sanoa, että tämän hankkeen takana on lähes 100 yritystä ja yhteisöä, sanoo Rusila.

Riksalla ympäri kaupunkia

Matkamuistoja ei aiemmin Heinolan torilta ole löytynyt helposti. Tulevaksi kesäksi koulutussuunnittelija Kallio lupailee kymmentä erilaista Heinola-aiheista tuotetta. Kesän aikana otetaan vielä mahdollisesti uusia paikallisten kehittämiä tuotteita, kertoo Kallio.

- Osa on protyyppejä ja osa on jo valmiina. Puusta on tulossa monia tuotteita myyntiin, esimerkiksi Heinolan tylyyn imagoon sopii hyvin tällainen kalapappi jolla saa kalan tainutettua. Sitten on vähän eksoottisempi hoivakinnas eli hellyyttä Heinolasta. Siihen saa mukaan oikein käyttöohjeet, että miten sitä voi käyttää, naurahtaa Kallio.

Monissa kaupungeissa pääsee kesäisin kesäjunan kyytiin eli tutustumaan kaupunkiin ns. puksulla. Pekka Rusilan mukaan traktori tai autokyyti ei sopinut Heinolan imagoon vaan tilalle otettiin riksa.

- Meillä on tänä vuonna tällainen lättähattumalli eli siinä on vain neljä paikkaa. Kaikki matkailijat osallistuvat polkemiseen. Riksa ajeluista tuleva tuotto menee hyväntekeväisyyteen esimerkiksi ruoka-apua jakavalle Kämmenelle.

Lähteet: YLE Lahti