Kovia rasvoja ei kannata vaihtaa huonoihin hiilihydraatteihin

Liiallinen tyydyttyneiden rasvojen syöminen altistaa sydänsairauksille, mutta tilanne ei parane lainkaan, jos rasvat korvaa pitkälle jalostetuilla hiilihydraateilla.

terveys
Kaksi rukiista jälkiuunileipäviipaletta.
Arja Lento / YLE

Tanskalaistutkimuksen perusteella vaalea leipä ja muut ns. korkean glykeemisen indeksin hiilihydraatit saattavatkin olla merkittäviä sydänriskejä.

Tutkijat seurasivat yli 53 000 tervettä keski-ikäistä miestä ja naista keskimäärin 12 vuoden ajan. Seurannan aikana heille sattui 1 900 sydäninfarktia. Tutkimus julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.

Sydäninfarktit eivät lisääntyneet, kun tyydyttyneiden rasvojen tilalle otettiin esimerkiksi kasviksia, ruista tai muita pienen glykeemisen indeksin ruoka-aineita. Infarktiriski kuitenkin suureni noin kolmanneksen, jos henkilöt lisäsivät esimerkiksi vaalean leivän tai valkoisen sokerin osuutta.

Tutkimusta kommentoiva professori Frank B. Hu Harwardin yliopistosta pitää pitkälle jalostettujen hiilihydraattien vähentämistä kansanterveydellisesti erittäin tärkeänä. Vähän liikkuvalle ja ylipainoiselle väestölle ne voivat olla yhtä suuri tai jopa suurempi terveyshaitta kuin tyydyttyneet rasvat, hän kirjoittaa lehden pääkirjoituksessa.

Glykeeminen indeksi kertoo kuinka nopeasti ja paljon ruoka-aine nostaa veren sokeripitoisuutta ja lisää insuliinin eritystä. Käytännössä indeksin hyödyntäminen on hankalaa, sillä mm. ruoanvalmistustavat vaikuttavat ruokien glykeemisiin ominaisuuksiin. Vaikutus verensokeriin vaihtelee myös sen mukaan, minkä ruoan kanssa mitäkin ruoka-ainetta syödään.

Lähteet: Uutispalvelu Duodecim