1. yle.fi
  2. Yle Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Pitopalvelukulttuuri muuttuu yhä arkisemmaksi

Monien kädentaidot eivät aina riitä juhlaruokien valmistamiseen. Pitopalveluiden tehtävä ammattitaitoisina ruoan valmistajina on laajentunut kokonaisvaltaiseen asiakaspalveluun.

Pitopalvelun työntekijät asettelevat ruokaa keittiön pöydälle: leipää, melonia ja salaattia.
Pitopalveluyrityksillä on vuoden kiireisin aika. Ylioppilasjuhlat, valmistujaiset sekä hääsesonki ovat täyttäneet pitopalvelujen tilauskirjat jo hyvissä ajoin.

Kesä ja etenkin tuleva lakkiaisviikonloppu on pitopalveluyritysten sesonkiaikaa. Kotiin kuljetettujen ruokien lisäksi monet pitopalvelut vähentävät asiakkaansa huolia vuokraamalla juhliin myös astioita, tarjoilijoita, pöytäliinoja ja koristeita.

Tuoreen ylioppilaan äiti Sirkka-Liisa Lemmetty haluaa juhlia lapsensa ylioppilaslakkia yhdessä tämän kanssa sen sijaan, että huhkisi koko päivän keittiössä. Lisäksi Lemmetty uskoo säästävänsä aikaa.

- Haluan olla iloksi vieraille, ottaa vastaan sukulaisia ja ystäviä, joita niin harvoin muuten näkee. Suurin syy, miksi tilaan osan ruoasta pitopalvelusta on se, että voin olla varma siitä, että ruoka on onnistunutta, se on kauniisti katettu ja se tuodaan jopa suoraan pöytään.

Lemmetty sanoo, että pitopalvelun vuoksi on aikaa paneutua kodinvalmisteluun ja asioihin, joita ei leipomisen ohella ehtisi tehdä.

Hyvän ja luotettavan pitopalvelun etsiminen voi tuntua työläältä ja vaikealta. Pitopalvelu yrittäjä Ulla-Mari Helenius pitää onnistuneen ja persoonallisen tilaisuuden reseptinä rehellistä keskustelua ja yhteistyötä asiakkaan kanssa.

- Mietimme jokaista kattausta asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaan. Pyrimme neuvomaan, ohjaamaan ja juttelemaan asiakkaan kanssa kaiken mahdollisimman pitkälle.

Apua myös arkeen

Ainutlaatuisten juhlien lisäksi pitopalveluja kaivataan pikkujouluihin, grillibileisiin ja erilaisiin teemajuhliin. Sirkka-Liisa Lemmetty uskoo, että kiireinen työelämä ja vauhdikas elämäntyyli rohkaisevat ihmisiä aiempaa helpommin näppäilemään pitopalvelun numeron.

- Juhlan ei tarvitse missään nimessä olla aina suuruudeltaan iso. Se voi olla vain joku pieni viikonlopputapahtuma, johon tilataan pieni tarjottava, esimerkiksi piirakka.

Myös pitopalvelu yrittäjä Ulla-Mari Helenius kuvailee pitopalvelukulttuurin muuttuneen yhä arkisemmaksi.

- Ihmiset haluavat olla vieraidensa kanssa. Ei tämä enää ole sellaista kummallista ja luksusta. Toki se maksaa, mutta kyllä se maksaa, jos itsekin tekee, raaka-aineet ovat kalliita. Tämä muuttuu koko ajan yhä arkisemmaksi, sillä enää ei ole häpeä tilata ruokaa pitopalvelusta. Ennenhän se oli häpeä, kaikki piti osata tehdä itse.