Käytetyn auton ostaminen on taitolaji

Tieto ja maltti ovat valttia, kun ostetaan käytetty auto. Viisas ostaja etsii tietoa jo etukäteen ja tutkii auton huolella. Harkitsematon ostaja tekee nopean päätöksen, eikä tiedä, mitä ostaa.

autot
Autoja autokaupassa
YLE / Marja-Liisa Kämppi

Asiakas saapuu autokauppaan, ihastuu siihen pieneen ja punaiseen menopeliin ja tekee kaupat. Autokaupassa ei kuitenkaan pitäisi antaa tunteen vallata mieltä, sillä tällainen kaupanteko johtaa usein pettymykseen.

- Käytetyn auton ostajan kannattaa ensin miettiä sitä, millaisen auton haluaa hankkia. Sitten pitäisi hankkia mahdollisimman paljon tietoa kyseisestä autosta, sen ominaisuuksista ja hinnoista, sekä päättää se, haluaako ostaa ajopelin yksityiseltä vai autokaupasta ja vasta sitten lähteä katsomaan autoja, valistaa Markku Aalto Autoliitosta.

Vakuutusyhtiö If:n tekemän selvityksen mukaan tiedon hankinta ja harkinta kannattaa, sillä tyytyväisyys kulkee käsi kädessä sen kanssa, kuinka hyvin ostettuun autoon oli perehdytty.

- Auto on kuitenkin niin kallis hankinta, että sitä kannattaa suunnitella ja siihen kannattaa valmistautua. Tuntuu käsittämättömältä, että joku ostaa auton vaikkapa koeajamatta sitä, ihmettelee Aalto.

Tutki auto ajan kanssa

Auton tekniikka on monelle kompastuskivi ja moni syyttääkin epäonnistuneesta autokaupasta omaa tietämättömyyttään. Huoltokirja kannattaa tietysti lukea ja asiantuntija-apuakin voi kysyä.

- Kun sopiva peli löytyy, voi käydä etukäteen kysymässä autokorjaamossa, voiko sen viedä tutkittavaksi ennen kaupan tekoa. Tällaisesta palvelusta kannattaa maksaa, sillä kokenut ammattilainen tuntee eri autojen heikot kohdat ja osaa tutkia ne huolella, muistuttaa Aalto.

Tämän päivän autot kestävät usein paljon ajokilometrejä, mutta vuodet vaativat veronsa. Pellit mätänevät ja elektroniikka pettää, vaikka auto muuten olisikin vielä kunnossa.

- Vaikkei tuntisikaan autoja kovin hyvin, on asioita jotka on helppo tutkia ja jotka kertovat paljon auton kunnosta. Nestevuotoja ei saisi olla, ruostevauriot esimerkiksi helmoissa on myös helppo nähdä ja renkaiden kulumisesta voi myös päätellä paljon, sillä eri kulumisjäljet paljastavat mm. iskunvaimentimien huonon kunnon – tasaisesti kulunut rengas on merkki hyvästä kunnosta, kertaa Aalto

Nykyään puhutaan paljon autojen sähkövioista ja siitä, kuinka lisääntynyt elektroniikka tuo uusia ongelmia.

- Uudempien autojen sähköviat ovat ongelmallisia. Viallinen anturi saattaa antaa vikailmoituksen, vaikkei vikaa olisikaan. Tällaisia ongelmia ei lisäksi voi mitenkään ennakoida, sillä viat tulevat ilmi vasta sitten, kun varoitusvalo syttyy, päivittelee Aalto.

Korvat mukaan koeajolle

Jos kaikki on hyvin, on edessä vielä koeajo, joka on tärkeä osa käytetyn auton ostoa. Koeajon aikana kannattaa tarkistaa kaikkien sähkölaitteiden toiminta äänimerkkiä ja valoja myöten. Olisi myös hyvä jos pääsisi ajamaan erilaisilla teillä, eri nopeuksilla, jotta saisi tuntumaa auton käyttäytymiseen ja ohjekirjaankin kannattaa perehtyä.

- Lisäksi kannattaa kuunnella kaikkia mahdollisia sivuääniä, jotka saattavat kertoa esimerkiksi piilevistä laakerivioista, kertaa Aalto.

Mikäli kaikki on hyvin ja auto tuntuu olevan kunnossa, kannattaa vielä tarkistaa auton paperit huolella.

Ostajan on syytä selvittää auton taustaa ainakin sen verran, ettei mitään maksuja, esimerkiksi ajoneuvovero, ole maksamatta.

- Jos auton tausta epäilyttää, tai papereita puuttuu, voi mennä katsastustoimistoon ja kysyä sieltä, ovatko auton asiat kunnossa ja vasta sitten laittaa nimi kauppakirjaan.

Lähteet: YLE Lahti / Mikko Tuomikoski