Eteläsataman laivat kytketään maasähköön

Helsingin satama alkaa syöttää maasähköä laivoille Eteläsatamassa. Tähän mennessä maasähkön piiriin on voitu liittää vain pieniä laivoja, mutta ensi vuonna on tarkoitus saada myös ensimmäiset suuret Ruotsin laivat maasähkön piiriin.

vesikulkuneuvot
Viking Linen matkustajalaiva Isabella
Juha-Pekka Inkinen

Pakkahuoneen laiturilla kokeiltiin maasähköliitäntää viime kesänä. Maasähköä käyttivät muun muassa satamassa vierailleet merivoimien alukset. Nyt tavoitteena on saada maasähkö Katajanokan laiturille, sanoo Helsingin sataman sähkötoimiston päällikkö Veijo Rantio.

– Vuoden päästä nähdäkseni meillä olisi valmiina järjestelmä, jossa voidaan Katajanokalla maasähköä laivoihin antaa.

Tämänhetkinen kokeilu koskee vasta Viking Linen aluksia. Myös Silja Linen aluksissa maasähköä alettaneen käyttää kolmen, neljän vuoden sisällä, arvelee Rantio.

Mariella ensimmäinen iso maasähköä käyttävä alus

Isot laivat ovat joutuneet käyttämään apukoneitaan tuottaakseen laivalle sähköä satamassa olen ajaksi. Nyt tilanne muuttuu, kun Helsingin satama rakentaa Katajanokalle maasähköaseman Viking Linelle.

Vikingin Mariella on ensimmäinen iso maasähköön liittyvä alus.

– Meidän ei tarvitse tehdä mitään muutoksia laivaamme, sillä olemme käyttäneet Tukholmassa jo ainakin kymmenen vuotta maasähköä, kertoo Mariellan sähkömies Jukka Lehtinen.

Vähemmän päästöjä ja melua helsinkiläisille

Kun alus käyttää maasähköä, ei sen tarvitse pitää toiminnassa sähköä tuottavia apukoneita ja ympäristöpäästöt satama-aluella vähenevät.

On arvioitu, että typpioksidipäästöt voisivat vähetä 85 tonnista alle 5 tonniin vuodessa ja hiilidioksidi- sekä rikkidioksidipäästöt kokonaan, mikäli kaikki satamissa olevat laivat käyttäisivät maasähköä.

Satamassa vierailevien suurten risteilyalusten saaminen maasähkön käyttäjiksi on kuitenkin hankalaa ennen kuin käyttöön saadaan yleismaailmallinen maasähköstandardi.

– Yhtälö ei ole helppo, sillä meillä on vuodessa noin 260 käyntiä ja aluksia on noin 40-50 erilaista. Niitä on täysin mahdotonta saada maasähkön piiriin, ennen kun tämä maailmanlaajuinen standardi on olemassa, sanoo satamakapteeni Jukka Kallio Helsingin satamasta.

Isojen ruotsinlaivojen liittäminen maasähköverkkoon maksaa Helsingin satamalle noin puoli miljoonaa euroa laituripaikkaa kohden.

Lähteet: YLE Helsinki