Jopojen valmistus palaa Hankoon

Helkama siirtää Jopojen valmistuksen takaisin Hankoon. Iso osa Jopojen tuotannosta on tapahtunut viime vuosina alihankintana Taiwanissa.

Kotimaa
Vihreä pyörän lokasuoja ja vähän rengasta.
Yle

Helkaman päätös Hangon tehtaan tuotannon laajentamisesta tähtää polkupyörien toimitusvarmuuden ja laadun parantamiseen.

– Pystymme selkeästi parantamaan toimitusvarmuutta, toimitusaika on tänä päivänä useita kuukausia pitkä. Valmistaessamme tuotteet itse täällä omalla tehtaallamme pystymme jopa muutaman päivän sisällä muuttamaan suunnitelmiamme, sanoo Helkama Veloxin toimitusjohtaja Jari Elamo.

Helkaman Hangon polkupyörätehtaalla työskentelee tällä hetkellä 50 työntekijää. Ainakin heille töitä riittää myös jatkossa.

– Tämän toimenpiteen avulla me pystytään takaamaan täystyöllisyys nykyiselle henkilöstölle ja valmistuksen alkaessa elokuussa pystymme sitten analysoimaan josko tarvitsemme jopa lisää väkeä, Elamo laskee.

Jopon suosio yllätti

Helkaman Jopo on tällä hetkellä Suomen myydyin pokupyörä. Viime vuonna Jopoja myytiin ennätykselliset 15 000 kappaletta ja myyntimäärä ylittynee tänä vuonna. Toimitusjohtaja Elamo naurahtaa, että Jopo saattaa hyvin olla myös maan varastetuin pyörämalli.

– Vähän kokeilevastihan se tuotiin 2000-luvun alussa markkinoille. Muutaman vuoden kuluessa myyntimäärä kuitenkin räjähti ja pyörästä tuli Suomen suosituin. Kilpailijoitakin on, mutta ne eivät ole Jopojen edelleen kasvavaan myyntimäärään juuri vaikuttaneet.

Alkuperäistä Jopoa valmistettiin 60- ja 70-lukujen vaihteessa. Uudistuotantoon Jopo palasi 2000-luvun alussa.

Lähteet: YLE Helsinki