Ylen tv-kanavat katsotuimpia

Yleisradion tv-kanavia katsotaan selvästi eniten. Yhtiötasolla Yle oli alkuvuonna selvästi katsotuin 46,5 prosentin osuudellaan, ilmenee Finnpanelin tutkimuksesta.

kulttuuri
Lapsia katselemassa televisiota
Jyrki Valkama / Yle

MTV Median katseluosuus oli tammi–toukokuussa 30,2 prosenttia ja Nelonen Median 14,5 prosenttia.

Alkuvuoden katsotuimmat kanavat olivat MTV3 22,5 prosentin osuudella ja YLE TV1 21,9 prosentin osuudella. Kolmanneksi katsotuin oli YLE TV2 20,5 prosentin osuudella. Viime joulukuussa aloittaneen SuomiTV:n osuus katselusta oli 0,6 prosenttia.

Alkuvuoden katsotuin ohjelma oli MTV3:n mäkihypyn maailmancup-lähetys 6.1. Bischofshofenista, joka keräsi 1 445 000 katsojaa. Ylen kanavilta miljoonayleisöihin ylsivät euroviisujen Suomen finaali sekä lukuisat jääkiekon MM-kisalähetykset ja Vancouverin olympiakisalähetykset.

Suomalaiset katselivat tammi–toukokuussa televisiota päivittäin keskimäärin 3 tuntia 15 minuuttia, eli yli kolme prosenttia viime vuoden vastaavaa ajankohtaa enemmän. Katselu lisääntyi kaikissa ikäluokissa, mutta erityisesti 15–24-vuotiaissa, jotka viihtyivät television ääressä 1,5 tuntia viikossa kauemmin kuin vuoden 2009 vertailujaksolla. Erityisesti TV2 keräsi lisää katseluminuutteja olympialähetyksillään nuorten keskuudessa.

Televisio tavoittaa päivittäin yli 3,6 miljoonaa suomalaista. Valtaosa katselusta tapahtuu edelleen reaaliajassa. Niissä talouksissa, joissa on tallentava digisovitin, ajassa siirretyn katselun osuus kokonaiskatselusta on 12 prosenttia.

Lähteet: YLE Uutiset