Yritykset tukevat kesätapahtumia aiempaa kitsaammin

Yritykset ovat karsineet mainoskohteita ja sidoryhmille tarjottuja lippuja ostetaan vähemmän. Kulttuuri- ja musiikkitapahtumien liikevaihto on yhteensä noin 50 miljoonaa euroa, joista yrityksiltä saatujen tulojen osuus on runsaat viisi miljoonaa. Tapahtumasesonki käynnistyy heti juhannuksen jälkeen.

talous
Esitys Ilmajoen musiikkijuhlilla 2010
Viikko sitten päättyneet Ilmajoen musiikkijuhlat tekivät kävijäennätyksen. Ilmajoen ilo voi jäädä kuitenkin ainutlaatuiseksi.

Viikko sitten päättyneet Ilmajoen musiikkijuhlat tekivät kävijäennätyksen. Uusi oopperan kantaesitys kiinnosti yleisöä ja innosti yrityksetkin avokätisesti lippuostoksille. Yritysten siivu lipputuloista nousi lähelle 20:ta prosenttia. Ilmajoen ilo voi jäädä ainutlaatuiseksi, sillä yritysten osuus tuloista on kutistumassa.

- Se on selkeästi muuttunut. Yritysyhteistyö on kyllä jatkunut entiseen malliin, mutta yritykset ostavat nyt henkilökunnalleen ja sidosryhmille paljon vähemmän lippuja. Yritykset on nyt aika tarkkoja sen suhteen mihin rahansa käyttävät, kertoo noin 80:aa tapahtumaa markkinoivan Finland Festivalsin toiminnanjohtaja Kai Amberla.

Tämä näkyy myös suosittujen tapahtumien lipputilauksissa.

- Yritystuotteiden osalta ilmassa on selvästi epävarmuutta. Tilaukset menee myöhempään ja ryhmäkoot on pienempiä. Kyllä saa töitä saa tehdä kovasti, jotta saavuttaa tavoitteen, kertoo Pori Jazzien toimitusjohtaja Katja Leppäkoski.

- Ryhmäkoot on pikkasen pienempiä aikaisempiin vuosiin verrattuna, kertoo myös Savonlinnan Oopperajuhlien markkinointijohtaja Tiina Olkkonen.

Savonlinnassa nähtii aiemmin usein yritysten, poliitikkojen ja virkamiesten ryhmiä. Vaalirahakohu on muuttanut kokoonpanoja.

- Kyllä se näkyi oikeastaan jo viime vuonna, että tuttuja kasvoja ei siellä hirveesti juhlien aikaan näkynyt, Olkkonen pahoittelee.

Isoille tapahtumille riittää sponsoreita

Yritysten valikoidessa tarkemmin kohteensa ja vieraansa suositut tapahtumat pitävät silti pintansa. Esimerkiksi Pori Jazzeilla sponsoritulot ovat tänä vuonna isommat kuin viime vuonna ja myös uusia kumppaneita on tullut järjestelyihin mukaan.

- Kun asioita punnitaan entistä tarkempaan, uskon että vahvat brändit ovat loppupelissä niitä voittajia, sanoo Savonlinnan Ooperajuhlien Tiina Olkkonen.

Esimerkiksi teleyhtiö Elisa käyttää tänä vuonna enemmän rahaa sponsorointiin kuin viime vuonna. Elisa on tukenut Helsingin juhlaviikkoja jo vuosia ja halusi saada rahoilleen entistä enemmän vastinetta nousemalla tapahtuman pääsponsoriksi.

- Pääsemme yhdessä rakentamaan konsepteja siten, että voidaan hyödyntää taiteilijoita ja yhteistyötä sen sijaan, että olisi vain yrityksen logo siellä täällä näkyvissä. Haluamme siis tuoda vähän enemmän yhteistyöhön, sanoo Elisan viestintäjohtaja Katiye Vuorela.

- Siten taantuma on vaikuttanut, että emme ota lisää kohteita ja nämä mitkä jo ovat, halutaan hyödyntää mahdollisimman hyvin, Vuorela jatkaa.

Lipputulot tärkein tulonlähde

Yritysten osuus tapahtumien tuloista vaihtelee suuresti, mutta on keskimäärin kymmene prosenttia. Tärkeintä Savonlinnan oopperajuhlille, Järvenpään Puistobluesille, Seinäjoen Provinssirockille tai Mäntän musiikkijuhlille ovat peruslipputulot, kertoo Amberla.

- Yleensä kaudessa on myyty noin 700 000 lippua ja oletan, että tänä vuonna päästään samaan.

Festivaalialalla menee edelleen erittäin hyvin, sillä taantumassa ihmiset säästävät ulkomaan matkoissa ja kuluttavat enemmän kotimaassa, Amberla arvioi.

Lähteet: YLE Uutiset / Minna Pantzar

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus