Hyppää sisältöön

Lähetyssaarnaaja-asento huvitti alkuasukkaita

Lähetyssaarnaaja-asento on maailman yleisin seksiasento. Sitä on myös jossain yhteyksissä kutsuttu avio-asennoksi. Mutta mistä johtuu se, että rakasteluasentojen klassikkoa, jossa mies on naisen päällä, kutsutaan lähetyssaarnaaja-asennoksi?

Suomenkieleen nimi on käännetty englannin kielen sanasta missionary. Euroopan Seksologiliiton pääsihteri, tutkimusprofessori Osmo Kontulan (siirryt toiseen palveluun) mukaan nimi on vielä kohtalaisen nuori.

- Kansainväliseen englanninkieliseen kielenkäyttöön se ilmaantui vasta 1940-luvulla. Nimi tuli seksitutkija Alfred Kinseyn (siirryt toiseen palveluun) ensimmäisen laajan tutkimuksen mukana. Kinsey viittasi antropologi Bronislaw Malinowskin (siirryt toiseen palveluun) tekemään tutkimukseen Tyynellämerellä alkuasukkaiden parissa. Alkuasukkaat olivat suhtautuneet humoristisesti lähetyssaarnaajien opettamaan asentoon, jota hän kutsui lähetyssaarnaaja-asennoksi, kertoo Kontula.

Kontulan mukaan lähetyssaarnaaja-asentoa pidettiin tuolloin kaikkein vähiten syntisenä. Asentoon liittyy myös miehen ja naisen välinen valtasuhde.

- Jos mennään aiheen mytologiassa pidemmälle, niin esimerkiksi kreikkalaisen filosofi Artemidorosin mielestä ainoa sovelias asento on mies päällä, koska mies on naista ylempi olento ja aikaisemmin syntynyt. Tämä ajatus omaksuttiin myös kristillisiin piireihin. Asentoa myös perusteltiin sillä, että nainen hedelmöittyy paremmin, kertoo Kontula.

Suomalaista seksikulttuuria 25 vuotta tutkineen Kontulan mukaan Suomessa lähetyssaarnaaja-asento on pitänyt pintansa ajan myötä. Nuorempi kansa on kuitenkin yhä kokeilunhaluisempi.

- Lähetyssaarnaaja on selkeästi suosituin asento eläkeiässä olevilla. Nuorempi sukupolvi käyttää rakastelun aikana useampia asentoja eli se yksi asento ei ole se ainut ja oikea. Ihmiset toteuttavat rohkeammin sitä mikä tuntuu hyvältä eikä sitä mikä on soveliasta ja hyväksyttävää.

.
.