Aasialaiset menestyvät klassisessa musiikissa

Klassisen musiikin osaajissa on entistä enemmän aasialaistaustaisia. Maailmankuulussa Juilliardin musiikkikoulussa opettava Matti Raekallio on työssään huomannut, että länsimaisen taidemusiikin osaaminen on siirtymässä aasialaisille.

kulttuuri

Pianisti Matti Raekallio lukeutuu suomalaisen taidemusiikin huippunimiin. Hän on ensimmäinen suomalainen, joka työskentelee vakituisena professorina Juilliard School of Musicissa New Yorkissa.

Maailman arvostetuimpiin musiikin opinahjoihin kuuluvan Juilliardin opiskelijat ovat pääasiassa aasialaistaustaisia, kertoo Raekallio.

- Enimmäkseen opiskelijakaarti on aasialaistaustaista, joko suoraan Aasiasta; Kiinasta, Koreasta, Japanista tai sitten toisen polven maahanmuuttajia. Se on aika leimallinen ja silmiinpistävä piirre opiskelijakunnassa, ehkä vielä korostuneemmin kuin monissa muissa huippuoppilaitoksissa.

Raekallion mukaan Euroopan musiikkioppilaitoksissa tilanne on samantapainen, mutta ei niin jyrkästi kuin Juilliardissa.

Aasialaiset pärjäävät vahvalla työmoraalilla

Siihen, miksi juuri aasialaistaustaiset ovat tänä päivänä nousemassa klassisen musiikin huippuosaajiksi, on Raekallion mielestä monta syytä.

- Klassinen länsimainen taidemusiikki on korkeassa kurssissa nyt Aasian maissa. Taidemusiikin tekeminen on laajan sivistyksen ja sosiaalisen nousun merkki.

Toisaalta Raekallio näkee syyksi myös sen, että aasialaiset ovat ahkeria tekemään töitä saavutustensa eteen.

- Aasialaisten työmoraali on aivan uskomaton, Raekallio hämmästelee.

Raekallio: Euroopassa ei panosteta laadukkaaseen yksilöopetukseen

Juilliardissa elää vahvana musiikin perinteinen mestari-kisälli -mallinen opetustyyli. Raekallio kannattaa perinteistä yksilöopetusta, vaikka se on kallista. Eurooppalaisissa musiikin opinahjoissa tulisikin Raekallion mielestä panostaa entisestään yksilöopetukseen.

- Jos halutaan säilyttää eurooppalaisten aktiivinen panos länsimaiseen taidemusiikkiin, niin silloin kalliista ja erittäin kustannusepätehokkaasta yksityisopetuksesta täytyy pitää kiinni. Se on ainoa tie.

Jos Euroopassa ei panosteta laadukkaaseen opetukseen, siirtyy osaaminen Raekallion mielestä nopeasti itään.

- Prosessi on hyvin nopea. Aasialaisen nuoren muusikkopolven taso on niin hyvä, että eurooppalaisilla ei ole kohta mitään sanomista kilpailussa.

Lähteet: Radion kulttuuriuutiset / Maija Lielahti