Suomalainen ajaa Eskometrillä ja Rinkelipussilla

Kuplavolkkari ei ole vain Kuplavolkkari vaan myös Natsipakastin, Audi on kotoisasti Rinkelipussi, Ford Escortkin Eskometri ja Ford Anglia Juustohöylä.

Kotimaa
Mies käynnistää autoa
”Mä en ihan rehellisesti sanottuna ymmärrä autosta muuta kuin että se käännetään avaimesta käyntiin ja se liikkuu. Jos ei liiku, niin sitten soitetaan isälle.”YLE / Mari Siltanen

Janne Seppälä tutki autojen lempinimiä lisensiaattityötään varten. Seppälän kotona mummon auto Datsun 100A ei ollut auto, vaan Ampeeri eli junansulake eli römpötti. Traktori taas totteli nimeä päksäti tai musta surma.

Lapsuuden innoittama tutkimustyö alkoi silkkana uteliaisuutena ja jatkui haastatteluilla sekä vanhojen lehtien tutkinnalla ympäri Suomen.

Lempinimien keräämisen aikana Jannelle selvisi, että suomalaiset ovat autonomistajina hyvin autoansa rakastavaa, joskus myös vihaavaa, verbaalisesti lahjakasta porukkaa.

Ladallekin löytyi kaiken kaikkiaan 253 lempinimeä: Uhtuan buick eli Käkisalmen kuatro eli Larppa eli Tsernobiili…

Kärkisijoilla lempinimien määrässä keikkuukin Jannen mukaan Ladan lisäksi Voortti.

- On vanhoja kuten Mörkövoortti, Viiksivoortti, kaikkia näitä mitkä ovat olleet ennen kuin minäkään muistan. Mondeosta väännetään suomeksi Maailma tai Mualima, niitä on vaikka mitä.

Osana tutkimustyötä Janne laittoi Maaseudun Tulevaisuuteen ilmoituksen, jossa hän pyysi väkeä soittamaan ja kertomaan autojensa lempinimistä. Puhelin ei pysynyt kaukaa hiljaisena. Puheluita tuli Päijänteen molemmin puolin.

- ”Juu tota meillä oli sellainen sianpersaus fiiatti. Se oli semmoinen fiiat kaheksan ja puol sattaa” ja näin edelleen. Niitä oli kauhean mukava kuunnella. Niitä on nyt kasassa kolme ja puoli tuhatta niitä nimiä. Lisää tulisi ovista ja ikkunoista ja antaa tulla.

Lempinimissä huumorin lisäksi asenteita

Osa lempinimistä viittaa auton muotoon, kuten pitkästä vanhasta Volvosta käytetty Ruumisarkku. Osa lempinimistä taas liittyy väriin, mutta siitä ei puhuta suoraan.

- Useimmiten sanotaan vaikka roskalaatikko, joka on sellainen armeijan vihreä.

Nykyään maaleja on lukuisia ja autojen merkit ja mallit vaihtuvat usein. Uusia lempinimiä pitäisi keksi jatkuvalla syötöllä.

- Ne eivät ehdi yleistyä kansan keskuuteen.

Rahallakin on merkitystä. Hyvin halvat ehkä vähän kyseenalaisessa kunnossa olevat autot tai toisaalta hyvin kalliit autot saavat helposti lempinimen.

- Ymmärrettävästi lompakko ja tunteet liittyvät monessa kohtaa yhteen.

Kauniaisten kansanauto, eli Jannen muistin mukaan Volvo, kätkee taakseen myös asenteellisuutta.

- Kauniaisissa Volvo on vaan rahvaan harmiton kulkuneuvo, kun siellä on vähän kalliimpia ja parempiakin ihmisillä olemassa.

Työlle ei näy loppua

Tammelasta Lounais-Hämeestä kotoisin oleva Janne aloitti lempinimien tutkimisen isältä, äidiltä, naapureilta ja lopulta tuntemattomilta ihmisiltä sekä vanhoista autolehdistä ja kirjoista. Lempinimistä syntyi pro gradu ja lisensiaattityö. Ensi kesänä myös väitöskirja alkaa muotoutua.

- Tässä maailmassa tutkitaan ihan vaikka miten meidän lapsella ay ja öy diftongien ääntäminen kehittyy. Kyl mää tykkään että tämä on vähän hauskempi.

Hauskuusko se on elämän johtoajatus?

- No eikö se nyt ole ylipäätänsä jonkinlainen elämäntarkoitus. Jos sitä vaan itkisi päivät pitkät, kuka täällä viittis olla.

Lähteet: YLE Häme / Mari Siltanen