1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Vaatemerkki

Pienet suomalaiset vaatemerkit puoltavat paikkaansa

Alet ovat taas alkaneet ja ketjuliikkeet myyvät paljon ja halvalla. Vaatekaupan toista puolta edustavat kotimaiset pienvaatemerkit. Uniikki tyyli ja suomalaisuus ovat arvoja, joista moni on valmis maksamaan hieman enemmän.

Vaatesuunnittelija Annika Rantala toivoisi bisneksensä laajenevan tulevina vuosina. Kuva: YLE/Reetta Arvila

Nykyään moni vaatesuunnittelijaksi valmistuva perustaa oman vaatemerkin. Annika Rantala hyppäsi yrittäjän oravanpyörään tosissaan vuonna 2007, kun hän alkoi tehdä vaatemerkkiään Pistoa sesongin mukaan mallistoittain.

Omien merkkien perustaminen on Rantalan mukaan suosittua muun muassa siksi, että suomalainen vaateteollisuus on katoava luonnonvara eikä töitä yksinkertaisesti ole tarjolla. Kaikki eivät myöskään halua tai uskalla lähteä ulkomaille.

- Ja nuorilla suunnittelijoilla on monesti kova halu luoda ja tehdä omaa juttua. Monet kokeilevat siipiään, Rantanen sanoo.

Piston alkutaival

Pisto-vaatemerkin tarina sai alkunsa vuonna 2003, kun Rantalan ystävät perustivat Hundpark-nimisen liikkeen. Suunnittelijakollektiiviin liittyminen vaati oman vaatemerkin. Toiminta oli tuolloin vielä pientä.

- Halusin toteuttaa omia visioita ja teinkin pääasiassa yksittäiskappaleita kaupalle myyntiin. Se oli sellaista puuhastelua.

Pisto on edelleen mukana Hundparkissa, joka tosin kantaa nykyään nimeä OVVN. Vaikka Rantala satsaakin merkkiin nykyään tosissaan, ilman lisäansioita elämisestä ei tulisi mitään.

- Kaikki suunnittelijat, jotka ovat mukana OVVN:ssa tekevät jotain muuta työtä oman merkin työstämisen ohella.

Rantala toimii itse stylistina. Työ on sen verran kiinnostava, että suunnittelija ei omien sanojensa mukaan siitä luopuisi, vaikka Pisto alkaisi menestyä taloudellisesti paremmin.

Ketjuliikkeiden verkossa

Kaupungit ympäri Suomen ovat täynnä halpoja ketjuliikkeitä. Ketjut syövät pienten yritysten leipää, mutta toisaalta monella nuorella ei välttämättä olisikaan laittaa niin paljoa rahaa suomalaiseen suunnitteluun. Verrattaessa ketjuihin Rantala pitää kilpailuvalttinaan sitä, että hän itse tarjoaa jotain kestävämpää.

- Haluan nimenomaan panostaa suunnitteluun, valmistukseen ja laatuun. Lopputulos on myös yksilöllinen.

Viime aikoina on pienten suunnittelijoiden onneksi menty siihen suuntaan, että suomalaisesta designista ollaan valmiita maksamaan. Yksi osatekijä ovat olleet erilaiset tyyliblogit.

- Blogit rohkaisevat usein pukeutumisessa persoonallisempaan suuntaan. Blogaajat yhdistelevät halpavaatteita ja merkkitavaraa sujuvasti. Ikään kuin asuun ostetaan lisäksi jotain yksilöllistä.

Rantala valmistelee parhaillaan ensi kesän mallistoa. Kiireinen nainen toivoo, että Pisto olisi olemassa vielä kymmenenkin vuoden päästä hieman isompana. Se on ainakin varmaa, että hän tekee joka tapauksessa aina töitä vaatteiden parissa.