Maksu-tv:n suosio jämähti

Maksutelevision yleistyminen ei ole edennyt pariin vuoteen. Syinä pidetään muun muassa taantumaa ja sitä, ettei suomalaisia kuljettajia ole viime aikoina ollut mukana formulakisojen kärkikahinoissa. Suomi on maksutelevisiotoiminnalle muutenkin vaikea alue.

Kotimaa
Grafiikka maksu-tv:n yleistymisestä Suomessa.
YLE Uutisgrafiikka

Maksutelevision suosio kasvoi aluksi lupaavasti. Alun jälkeen nousu kuitenkin jämähti paikoilleen ja on pysytellyt samassa parisen vuotta. Joidenkin arvioiden mukaan viime keväänä suosio jopa hivenen hiipui.

Eräs alan yrittäjistä on PlusTV, joka tarjoaa maksu-tv-kanavia antennitalouksiin. Uskoa alan tulevaisuuteen riittää edelleen.

- Totta kai se, että Kimi ei aja formulaa vaan rallia, vaikuttaa. Mutta tämä on lyhytaikainen ilmiö, sanoo PlusTV:n toimitusjohtaja Jyri Ratia.

Ratia ei myönnä olevansa "kovinkaan huolissaan" maksutelevision suosiosta.

Liikenne ja viestintäministeriöstäkin arvioidaan, että maksutelevisio voi vielä saada lisää jalansijaa. Helppoa se ei kuitenkaan ole.

Suomella ei esimerkiksi ole selvää ja laajasti suosittua urheilulajia veturina. Monissa maissa esimerkiksi jalkapallo vetää katsojat tehokkaasti maksullistenkin kanavien ääreen.

Viestintäneuvos Ismo Kosonen liikenne- ja viestintäministeriöstä huomauttaa, että suomalaisten peruskanavien tarjonnalla on merkitystä.

- Huomionarvoista on se, että meillä on kansainvälisestikin vertaillen erittäin korkeatasoinen maksuton televisio.

Lähteet: YLE Uutiset