1. yle.fi
  2. Uutiset

Helsinkiläispyöräilijöiden ahdinko jatkuu vielä vuosia

Helsingin kantakaupungissa pyöräilevien ongelmiin ei ole luvassa pikaista helpotusta. Suurin murheenkryyni on ollut jo pitkään Hämeentien pätkä Kurvista Hakaniemeen, eikä siihen ole tulossa muutosta nytkään.

pyöräily
Nainen taluttaa pyörää Hämeentien yli.
Joukkoliikennettä ja pyöräilymahdollisuuksia halutaan edistää Hämeentiellä henkilöautojen kustannuksella.YLE

Hämeentiellä, Helsingin Hakaniemessä on heinäkuusta huolimatta ruuhkaa. Linja-autoja, raitiovaunuja ja pyöriä vilistää autotiellä enemmän tai vähemmän sulassa sovussa. Jalkakäytävällekin on eksynyt muutama pelokas pyöräilijä, ja kävelijöiden katseet ovat sen mukaiset. Aleksi Jalava pyöräilee Hämeentietä lähes päivittäin, ja yleensä jalkakäytävällä.

– Tuossa menee niin paljon busseja, että pelottaa ajaa tiellä. Tähänkin mahtuisi ihan hyvin sellanen metrin kaista pyörille.

Pyörällä Hakaniemessä niin ikään liikkeellä oleva Riitta Astikainen välttelee Hämeentietä aina kun se on mahdollista autojen ja pakokaasun takia.

– Asun tuossa Itä-Helsingissä Laajasalossa ja mielestäni minulla on aika hyvät pyöräilyolosuhteet. Pyöräilen keskustaan yleensä rantoja pitkin, siellä on hyvät tiet.

Helpotus vielä vuosien päässä

Hämeentien pyörätien puutteesta on järjestetty pyörämarsseja ja kerätty adresseja, mutta turhaan. Villeimmissä visioissa Hämeentiestä on suunniteltu jopa autotonta kevyen liikenteen keidasta.

Pyöräkaistaa ei ole kuitenkaan tulossa vielä vähään aikaan, vaikka tarve sille kyllä ymmärretään, kertoo pyöräteistä vastaava liikennesuunnittelija Marek Salermo Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta.

– Tässä on kamalasti eturistiriitoja. Hämeentie on kauppakatu, samalla tämä on liikenteellinen ja joukkoliikenteen pääväylä ja lisäksi olisi totta kai älytön tarve myös pyöräilylle. Se olisi todennäköisesti jopa kadun ilmeen ja toimivuuden kannalta hyvä asia, että me saataisiin tänne pyöräilijöitä, mutta tämmöisten ristiriitojen ratkaiseminen yhdessä yössä tai vuodessa on älyttömän vaikeaa.

Valoa tunnelin päässä

Pientä valoa pyörätunnelin päässä kuitenkin näkyy, sillä Helsinki satsaa pyöräilyn suunnitteluun nyt enemmän kuin ennen. Kaupunki palkkasi kesäkuun alussa toisen pelkästään pyöräilyyn ja kevyeen liikenteeseen keskittyvän liikennesuunnittelijan.

Katuverkkoon suunnittelu konkretisoituu esimerkiksi Mechelininkadulla ja Nordenskjöldinkadulla viimeistään parin vuoden päästä uusina pyöräkaistoina. Suunnitteilla on myös yksisuuntaisten pyöräteiden lisääminen lähitulevaisuudessa. Talermon mukaan ne ovat turvallisuuden kannalta kaikkein järkevin ratkaisu.

Vaikka hankaluuksia Helsingin pyöräteillä riittää, Sarelmo jaksaa uskoa parempaan tulevaisuuteen.

– Jatkossa pyöräily otetaan enemmän tosissaan myöskin auton ratissa istuvien osalta. Pyöräilystä tulee tasavertainen liikkumismuoto muunkin liikenteen kanssa. Sitä se ei vielä ole, mutta me ollaan kovasti liikkumassa siihen suuntaan.

Lähteet: YLE Helsinki/ Marika Ahonen

Lue seuraavaksi