Osta ensin peli ja sitten lisävarusteet

Digitaalisten pelien elinkaari pitenee. Tampereen yliopiston ja Tietotekniikan tutkimuslaitoksen mukaan pelit ovat muuttumassa kertakäyttöisista tuotteista pitkäkestoisiksi palveluiksi. Digitaalisen jakelun yleistyessä peleihin voidaan helposti lisätä sisältöä julkaisun jälkeenkin.

Kotimaa
Tietokonepeli
YLE

Myöhemmin ladattavat laajennukset, pelikentät ja -hahmot pidentävät pelin elinkaarta. Lisäksi peleihin liitetään entistä enemmän kuukausimaksun ja virtuaalihyödykkeiden kaupan tapaisia uusia ansaintamalleja.

- Verrattuna perinteiseen jakelumalleihin digitaaliset kanavat mahdollistavat paljon läheisemmän vuorovaikutuksen pelaajien ja pelinkehittäjien välillä, toteaa projektipäällikkö Olli Sotamaa Tampereen yliopistosta.

Muutos vaikuttaa myös suomalaisten pelifirmojen toimintaan. Resursseja siirretään yhä enemmän julkaisua edeltävältä ajalta pitkäkestoisen asiakassuhteen ylläpitämiseen.

Peliala suunnannäyttäjänä

Pelien tuominen esimerkiksi yhteisöpalvelu Facebookiin on synnyttänyt myös kokonaan uusia pelaajaryhmiä. Esimerkkinä on parhaimmillaan yli 80 miljoonaa kuukausittaista pelaajaa houkutelut Farmville-peli.

- Kun pelillisten elementtien hyödyntäminen on samanaikaisesti yleistynyt myös pelialan ulkopuolisissa tuotteissa ja palveluissa, perinteisemmilläkin mediateollisuuden sektoreilla olisi paljon opittavaa niin pelisuunnittelusta kuin pelialan ansaintamalleista, Olli Sotamaa sanoo.

Tiedot ilmenevät pelejä palvelunäkökulmasta selvittäneen Games as Services -hankkeen loppuraportista.

Lähteet: YLE Tampere