Korjaaminen kaihertaa kytkykaupoissa

Tietokoneiden ja kännyköiden kytkykaupoissa on ilmennyt uudenlaisia ongelmia. Kytkykaupalla ostettujen tietokoneiden korjaaminen on osoittautunut hyvin hankalaksi. Lain mukaan huolto kuuluu laitteen myyjälle, mutta monessa tapauksessa kytkykauppias eli operaattori on kieltäytynyt hoitamasta asiaa.

Kotimaa
Nainen katsoo kannettavaa tietokonetta.
YLE

Helsinkiläinen Satu hankki kaksi miniläppäriä perheeseensä noin vuosi sitten kytkykaupalla. Operaattorin laajakaistan mukana tuli siis tietokone, ja joka kuukausi kytkymaksu lähtee nyt tililtä kahden vuoden ajan.

Kaikki meni hyvin, kunnes vuoden jälkeen kumpikin minikone alkoi temppuilla. Satu soitti Soneraan, josta Acer-merkkiset tietokoneet oli ostettu.

- Sanottiin, että he ei hoida huoltoja ja että heidän kautta toimitetaan vain laitteet ja sopimukset, Satu kertoo.

Satu alkoi soitella eri numeroihin: ensin tietokoneen valmistajalle Acerille ja sitten lähettipalveluun. Huollon hoitamiseen kuluin paljon aikaa, rahaa ja vaivaa. Huoltoprosessi pitkittyi.

Sadun mielestä välikäsiä tulee turhan paljon eikä asiakkaan pitäisi joutua soittelemaan maksullisiin numeroihin asiasta.

Tuhansia yhteydenottoja

Kuluttajaneuvonnassa kytkykauppa-asiakkaiden ongelmat tunnetaan hyvin. Tänä vuonna kytkykaupoista on tullut jo nelisentuhatta yhteydenottoa. Määrä kasvaa sitä mukaa, kun kytkykaupat yleistyvät.

Yleensä valitetaan laitteiden hitaudesta ja kuuluvuudesta sekä laskutuksista. Huoltoajan venyminen on myös johtavan kuluttajaoikeusneuvoja Anneli Tyrväisen mukaan tuttu ongelma. Ohje huoltoon on kuitenkin selvä.

- Asiakkaan pitää saada jättää laite siihen myyntipisteeseen, mistä hän on sen ottanut, ja sieltä sitten toimitetaan laitteita korjaukseen.

Sonerassa kytkykaupan mukana tulleiden koneiden korjausongelmaa ei tiedosteta ollenkaan. Soneran kaupallinen johtaja Sakari Forslund sanoo, että huoltoa tarvitseva kone tulee vain toimittaa kauppaan, josta laite on ostettu, ja Sonera hoitaa huollon eteenpäin.

- Toki joillakin laitevalmistajilla on tällainen noutotakuu, jossa laite noudetaan asiakkaan kotoa, mutta tällöin asiakkaan täytyy olla yhteydessä laitevalmistajaan.

Noutotakuu ei Sadun kokemuksen mukaan toiminut kuitenkaan kovin hyvin. Koneet haettiin lopulta kotoa noin kolmen päivän sisällä siitä, kun lähettipalveluun oli saatu yhteys. Satu olisi halunnut itse viedä ja hakea koneensa huollosta.

- Olisin vienyt ja hakenut sen saman tien, niin olisi ehkä mennyt viikko vähemmän korjaukseen.

Lähteet: YLE Uutiset