1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Pukkila

Itä-Uudenmaan pikkukunnissa palaa rahaa markkinointiin

Itsenäisyyttään kiivaasti varjelevat Itä-Uudenmaan pikkukunnat ovat aloittaneet aktiivisen markkinointityön. Esimerkiksi Pukkilaan on perustettu uusi markkinoijan virka ja Askola teettää kunnasta tv-mainoksen.

Pukkila
Pukkilan keskustaa ja kunnantalo.
Pukkilan keskustaa ja kunnantalo.YLE

Kahdentuhannenneljänsadan asukkaan Pukkilan itsenäisyys oli pari vuotta sitten vaakalaudalla. Kuntaliitos Mäntsälän kanssa vältettiin yhden äänen enemmistöllä ja nyt kunta on laatinut itselleen selviytymisstrategian. Osana strategiaa kunnassa aloitti kesäkuun alussa markkinoija, jonka tehtävä on muun muassa kaupata kunnan tontteja ja tuoda Pukkilaa esille.

Pukkilan kunnanhallituksen puheenjohtajan Jukka Lehtimäen (Kesk.) mukaan markkinointi on pienen kunnan itsenäisenä pysymiselle elinehto.

– Nyt on päätetty, että emmehän me voi jäädä laakereille lepäämään, pakkohan meidän on jotain tehdä. Pienelle kunnalle markkinointi on oikeastaan elinehto. Siihen on pakko laittaa paukkuja, koska näkyväisyyttä on hyvin vaikea saada isojen puristuksessa, Lehtimäki perustelee.

– Se, että meidät huomataan, on edellytys sille, että joku huomaa meidät, tulee tänne ja jotain tekee täällä. Siten meille tulee lisää palveluita tai me pystymme tarjoamaan niitä paremmin, jatkaa markkinoijana aloittanut toimittaja-taiteilija Mari Vesala.

"Pukkila on erilainen kunta"

Hyvät verkostot ja kontaktit omaavan kulttuurin moniosaaja Vesalan mukaan pientä Pukkilan kuntaa on helppo markkinoida.

– Pukkila on aika helppo markkinoitava siinä suhteessa, että Pukkila on hyvin erilainen kunta kuin moni muu. Meillä on kaksi japanilaista majaa, meillä on kaksi galleriaa kesäisin, joissa vaihtuu näyttelyt joka kuukausi, meillä on paljon kulttuuria ja yhteisöllisyyttä täällä. Jos me saamme ihmiset tänne Pukkilaan, niin yleensä he haluavat tulla uudestaan, Vesala uskoo.

Vesalan peräänkuuluttamaa huomiota haetaan ennen kaikkea naapurikunnista, kuten Lahdesta ja Mäntsälästä. Myös muualle Suomeen tähytään, kertoo Pukkilan kunnanhallituksen puheenjohtaja Jukka Lehtimäki.

– Yksi tärkeä kohderyhmä meillä on ympäri Suomea Helsinkiin muutavat ihmiset. Esimerkiksi Savosta ja Karjalasta muuttoliike on vielä aika voimakasta tänne etelään päin ja me pystymme tarjoamaan vaihtoehdon Helsingille. Olemme kuitenkin lähellä, mutta maaseutumainen paikka, Lehtimäki toteaa.

Askola mainostaa pääkaupunkiseudulla

Kahdenkymmenen kilometrin päässä sijaitseva naapurikunta Askola suuntaa taas nimenomaan pääkaupunkiseudulle. Kunta teettää elokuussa tv-mainoksen itsestään. Mainos maksaa yhteensä 24 000 euroa, josta Askolan kunta maksaa puolet. Toisen puolen maksavat kunnan yhteistyökumppanit.

– Keskeinen viesti on Askolan verkostoituminen nimenomaan koulutuspaikkakuntana, meillä on noin 5 000:n asukkaan paikkakuntana 1 100 koulu- ja opiskelupaikkaa, kertoo kunnanjohtaja Esko Rautiainen tv-mainoksen ideasta.

Mainoksen tarkoitus on houkutella kuntaan uusia asukkaita ja sitä kautta uusia yrityksiä ja työpaikkoja. Askolan tavoitteena on saada 1 000 uutta asukasta vuoteen 2020 mennessä.

Pukkila toivoo kävijöitä

Kulttuurikuntana profiloitunut Pukkila ei sen sijaan kaipaa niinkään uusia asukkaita vaan toimintaa ja kävijöitä.

– Me emme lähde tavoittelemaan mitään suuria massoja vaan semmoista terveellä pohjalla olevaa kasvua, 2-4 prosenttia maksimissaan vuodessa. Silloin meidän palvelut pysyvät helposti perässä eikä tarvitse investoida niihin älyttömästi, Jukka Lehtimäki sanoo.

– Toivomme erityisesti, että löydämme sellaisen hyvän tapahtuman, joka tuo meille ihmisiä. Emme me pelkästään halua tänne asujia, vaan me haluamme ihmisiä, jotka tulevat piipahtamaan Pukkilassa ja nauttivat siitä, mitä täällä tarjotaan heille, Mari Vesala jatkaa.

Kesäkuun alussa aloittanut Mari Vesala tekee vain pohjatyön ensi vuoden alussa palkattavalle kehittäjä-markkinoijalle, jonka tehtävä kunnassa kestää kolme vuotta. Jukka Lehtimäki laskee, että kunta satsaa markkinointiin kaikkiaan useita kymmeniä tuhansia, jopa 100 000 euroa.

Lähteet: YLE Helsinki / Hanna Myllys