Lentojen ympäristömaksut kiinnostavat harvaa kuluttajaa

Ani harva suomalainen hyvittää lentopäästöjään vapaaehtoisella ympäristömaksulla. Matkoja varatessa lisämaksun ympäristön hyväksi pulittaa arviolta vain pari prosenttia lentomatkaajista. Lentoyhtiötkään eivät ympäristömaksua liiemmin markkinoi.

Kotimaa
Lentokone laskeutumassa
Yle

Ympäristömaksu tuli kuluttujien ulottuville vuonna vuosien 2006 - 2007 aikaan, jolloin esimerkiksi monet matkanjärjestäjät alkoivat tarjota nettisivuillaan maksumahdollisuutta. Lennon ympäristömaksun avulla matkustaja voi tukea esimerkiksi puiden istutusta kehitysmaissa, minkä on tarkoitus vähentää lentämisestä aiheutuvien päästöjen ympäristöhaittoja. Lentoyhtiöt voivat ympäristömaksulla myös ostaa päästöoikeuksia kansainvälisiltä päästömarkkinoilta.

Kuitenkin vain kourallinen suomalaisista on innostunut maksusta. Sen lisäksi että maksua ei tunneta, suomalaisten kukkaronnyörejä kiristävät heikko taloustilanne sekä epäilykset siitä, kenen taskuun ympäristömaksuna pulitettu raha lopulta sujahtaa.

Ympäristöjärjestö Maan ystävät perusti muutamia vuosia sitten lentomaksusivuston, josta maksu menee aina ennalta määrättyyn ympäristöhankkeeseen, kertoo Maan ystävistä Laura Jäättelä.

- Huippuvuonna 2008 ilmastonmuutoksen vastaiseen työhön lahjoitettiin sivustomme kautta noin 18 000 euroa. Se on tietysti aika vähän verrattuna siihen , kuinka paljon suomalaiset käyttävät rahaa lentomatkailuun, vaikka sivuston suosio on toki nyt suurempi kuin sen perustamisvuonna 2006. Ehkä lentomatkustaminen on sellaista että ilmastovaikutuksia ei sitten haluta miettiä, kun kerran lentämään lähdetään. Päästötilanteen parantamiseksi tarvittaisiin ehdottomasti muiden matkustusvälineiden kuten junien tekemistä edullisemmaksi ja toimivammaksi sekä lentämisen ilmastovaikutusten sisällyttämistä lippujen hintoihin. Maan ystävien lentomaksutuotoilla tehdään työtä, jotta kotimaiset ilmastopäästöt vähenisivät.

Maksumahdollisuutta joutuu metsästämään

Jos kuluttajien innostus maksaa lentojen ympäristömaksuja on ollut laimeaa, eivät lentoyhtiötkään lisämaksua kovin näkyvästi kaupittele. Esimerkiksi Finnairin sivuilta löytyy kyllä ilmastopäästölaskuri, mutta ei mahdollisuutta maksaa haittoja kompensoivaa maksua. Blue1:n sivustolta ympäristomaksua ei ensin näytä löytyvän, mutta pienen salapoliisityön jälkeen linkin voi onnistua kaivamaan emokonserni SAS:n sivuilta.

Matkanjärjestäjistä Tjäreborg ja Finnmatkat tarjoavat ympäristömaksumahdollisuutta, mutta esimerkiksi nuorten suosimien Kilroy-travelsin tai E-bookersin sivuilta mahdollisuutta ei löydy. Maksutäpän lisäämisen lennonvaraussivulle voisi kuvitella olevan melko helppoa, kun varauksen yhteydessä voi jo nyt maksaa vaikkapa vakuutuksen tai autovuokran. Maksulle ei kuitenkaan ole ollut juurikaan kysyntää, sanoo Blue1:n viestintäjohtaja Tom Christides.

- Tavallisia yksityismatkustajia tämä ympäristömaksu ei ole paljoakaan tuntunut kiinnostavan, yritykset tosin ovat olleet siitä innostuneempia. Internetissä matkoja ostavalle hinta on kuitenkin usein se tärkein valintakriteeri. Vapaaehtoinen maksu ei myöskään välttämättä ole kaikkein tehokkain tapa kompensoida päästöjä, mutta nyt lentoliikenteen tullessa osaksi päästökauppaa 2012 päästömaksu tulee meillä automaattisesti osaksi lipun hintaa. Kyse ei ole mistään huimista summista, muutamasta eurosta arviolta muutamiin kymmeniin euroihin, riippuen matkan pituudesta.

Vapaaehtoinen maksu ei ratkaise päästöongelmaa

Lentojen ympäristömaksuja on kritisoitu voimakkaasti muunmuassa siitä, että ne eivät poista itse päästöongelmaa ja kompensoivat vain pienen osan lentäen aiheutuneesta ilmastokuormasta.

Finnairin ympäristöjohtaja Kati Ihamäen mielestä kuluttajalle reiluinta olisi, jos netissä olisi saatavilla kootusti ajankohtaiset tiedot eri lentoyhtiöiden päästöistä. Näin matkalle lähtevä voisi itse vertailla, kuinka matkasta saa vähiten saastuttavan.

- YK:n alainen ICAO on pyytänyt lentoyhtiöitä lähettämään päästötietonsa, jotta kuluttajille voitaisiin koota vertailukelpoiset tiedot eri yhtiöiden päästöistä. Monet yhtiöt eivät kuitenkaan ole tähän suostuneet, mm. kilpailusyihin vedoten. Se on tietysti harmillista. Itse kannatan myös niin sanotun hitaan matkailun suosimista - kun kerran johonkin mennään, siellä kannattaisi sitten olla kerralla pidempään, Ihamäki summaa.

"Hyvä idea, mutta minne rahat todella päätyvät?"

Helsinki-Vantaan lentokentällä odottelevista matkustajista suurin osa on kuullut vapaaehtoisesta ympäristömaksusta, mutta maksaminen on toistaiseksi jäänyt. Perheineen Pariisin matkaava Akseli Reho on miettinyt ympäristömaksun maksamista, mutta luotettavuus epäilytti.

- Näin joskus sellaisen mahdollisuuden matkanjärjestäjän sivuilla ja mietin sitä, mutta ostin matkan lopulta muualta. Maksaisin päästömaksua melko varmasti, mutta kyllä jonkun pitäisi vakuuttaa minut ensin siitä että raha todella menee esimerkiksi ympäristönsuojeluprojektiin, eikä vain lentoyhtiöpomojen taskuihin, Reho naurahtaa.

29-vuotias Tea Turunen ei muista vähään aikaan kuulleensa ympäristömaksuista mitään.

- Kyllä joskus niistä puhuttiin, mutta nyt en ole kyllä pitkään aikaan asiaa ajatellut. Minusta se on hyvä idea, mutta opiskelijabudjetti rajoittaa, Turunen toteaa.

Jalkapalloturnaukseen Kemiin matkalla oleva 20-vuotias Annika Kukkonen puolestaan kuulee ympäristömaksusta nyt ensimmäistä kertaa.

- En ole kyllä koskaan kuullut sellaisesta. Nyt kun kysyit niin kiinnostavaltahan tuo kuulostaa. Kun myöhemmin on enemmän rahaa, voisin varmasti pienen summan lisää maksaakin ympäristön hyväksi.

Lähteet: YLE Uutiset / Silja Raunio