Sosiaalinen media vie yrityksiltä miljardeja

Britannian yritykset menettävät miljardeja euroja, koska työntekijät kuluttavat työaikaansa muun muassa Facebookissa. Tuoreen tutkimuksen mukaan kuusi prosenttia työntekijöistä käyttää sosiaalisen median parissa yli tunnin tehokasta työaikaa joka päivä.

Ulkomaat
Twitterin, Facebookin,  You Tuben ja Flickrin logot.
Yle

Työpaikkailmoituksia julkaisevan MyJobGroup.co.uk -sivuston teettämään kyselyyn vastasi tuhat ihmistä. Vastaajista 55 prosenttia kertoi kuluttavansa työaikaansa sosiaalisen median, kuten Facebookin ja Twitterin parissa.

Kyselyn perusteella hukattu työaika ja sen myötä laskenut tuottavuus maksaa Britanniassa yrityksille noin 14 miljardia puntaa eli lähes 17 miljardia euroa vuodessa.

Työntekijät eivät kuitenkaan myönnä työtehonsa laskua. Vain 14 prosenttia vastaajista arvioi tuottavuuden laskevan sosiaalisen median käytön vuoksi. Kymmenen prosenttia uskoi tehokkuuden päinvastoin nousevan sen ansiosta.

Vain kolmannes vastaajista olisi valmis kieltämään esimerkiksi Twitterin, Flickrin, YouTuben ja Facebookin käytön töissä.

Lähteet: Reuters, YLE Uutiset