Turpa kiinni aalloilla

Märkäpuku niskaan, liivit päälle, lauta jalkoihin ja vene eteen. Vesilautailu eli wakeboarding vaikuttaa leppoisalta kesäpäivän puuhastelulta. Todellisuudessa se on fyysisesti vaativa laji, jossa aloittelija kohtaa ensimmäisen haasteen ylösnousussa ja seuraavan kaatuessa.

Kuva: Ville Kumpulainen

- Laudan päälle pääseminen on aluksi vaikeinta. Hyvä kehonhallinta auttaa tässä lajissa, oululaisen vesiurheiluyrityksen W-Sportin Lauri Rämet sanoo.

Miehen mukaan lumilautailutaustasta on hyötyä, mutta se ei ole välttämätön.

- Siitä on todella paljon hyötyä. Laudan hallinta ja kääntyily on paljon helpompaa. Silti moni, joka ei ole koskaan lumilautaillut, on onnistunut vesilautailussa hyvin.

Uimataitokaan ei ole välttämätön, koska liivit pitävät hyvin pinnalla 120 kiloisenkin harrastajan. Lähdössä kellutaan liivien ja laudan varassa jalat koukussa. Merkin jälkeen vene kaasuttaa, jolloin lautailijan on siirrettävä paino takajalalle.

- Kapulasta otetaan lähdössä kiinni kädet lähes suorana. Kun vene lähtee vetämään polvet ovat koukussa ja sieltä ponnistetaan ylös samalla lautaa kääntäen. Takakantillakin tosin voi edetä, joten laudan kääntämisessä ei ole kiirettä, Lauri Rämet opastaa.

Aloittelija saa konkareilta vielä yhden tärkeän neuvon: kun kaadut, pidä suu kiinni! Hengästyneenä vettä tulee helposti nieltyä litra jos toinenkin. Tämän allekirjoittanut oppi tietenkin vasta sen kuuluisan kantapään kautta.

Joellakin voi surffata

Vesilautailu, -surffaaminen ja - skeittaaminen ovat nousseet suosituiksi kesäaktiviteeteiksi perinteisen vesihiihdon rinnalle. Vesilautailussa veneen täytyy olla melko kookas. Wakesurffia, jossa edetään surffilaudalla, voi puolestaan vetää kevyemmällä menopelillä.

- Surffia voi vetää vaikka jetillä. Aallot eivät tosin ole kovin isoja, koska edessä ei ole niitä tekevää venettä, Lauri Rämet pohtii jokisurffauksen haasteita.

Esimerkiksi lumilautailija Antti Autti harrastaa kesälajina wakesurffausta.

- Kehonhallinta ja koordinaatio kehittyvät, kun vatsa, selkä ja jalat joutuvat aika kovallekin rasitukselle. Vauhtia ja temppuja lisäämällä lajista saa vielä fyysisemmän, se on lautailijalle hyvää treeniä, Lauri Rämet sanoo.

Nopeusrajoitukset riesana

Wakelajien harrastajamäärät nousevat tasaisesti. Laadukas märkäpuku takaa, että Pohjois-Suomen vesissäkään ei tule kylmä. Esimerkiksi Oulussa ensimmäiset harrastajat olivat vesillä jo toukokuun alkuviikoilla. Harrastusmahdollisuuksia kuitenkin rajoittavat nopeusrajoitukset.

- Rovaniemellä rajoitukset ovat ok, mutta Oulussa joella on 20 kilometrin nopeusrajoitus. Esimerkiksi wakeboarding vaatisi sen 30-35 km/h. Oulussa W-Sport vuokraa käyttöönsä lampea, jossa lajien harrastaminen onnistuu, Rämet kertoo.

Perjantaina Rovaniemellä on mahdollisuus kokeilla erilaisia vesiurheiluaktiviteetteja. Oululainen W-Sport rantautuu veneineen Nelostien sillan särkälle, josta vesille voi lähteä laudalla, suksilla tai vaikkapa rennosti donitsirenkaalla.