Vanhemmat vaativat opettajilta entistä enemmän

Vanhemmat ottavat yhä herkemmin yhteyttä lastensa opettajiin. Vanhemmat myös kyseenalaistavat opettajan työtä aiempaa enemmän. Opetusalan ammattijärjestön mukaan vanhemmat unohtavat välillä, että luokassa on oman lapsen lisäksi parikymmentä muuta oppilasta.

Kotimaa
Koululainen opiskelee englantia
Koulut avaavat ovensa Keski-Suomessa ensimmäöisinä Jämsässä ja Kuhmoisissa.Mika Kanerva

Opetusalan ammattijärjestön (OAJ) puheenjohtaja Olli Luukkainen sanoo, että yksilöllisten tarpeitten ja vaatimusten maailma on iskemässä kouluihin aiempaa voimakkaammin.

- Vanhemmat katsovat yhä useammin asioita oman lapsen kautta, että minun lapsellani on oikeus tähän ja tuohon. Jossain määrin jää unhoon se, että miten tämä ratkaisu vaikuttaa luokan muihin oppilaisiin. Opettaja joutuu tekemään ratkaisunsa oppimis- ja opetustilanteissa, ottamaan huomioon koko ryhmän, Luukkainen kuvailee.

Pahimmillaan uhkaillaan oikeusjutuilla

Yhteydenpitoa on nopeuttanut muun muassa monille sähköinen reissuvihko Wilma, johon merkitään oppilaan poissaolot, koepäivät ja koearvosanat. Sähköisten viestintävälineiden myötä vanhempien kynnys myös negatiivisen palautteen antoon on madaltanut.

- Se on hyvin marginaalinen ryhmä, mutta ihan selvästi on ihmisiä, jotka suhtautuvat suorastaan aggressiivisesti kouluun ja opettajiin sekä opettajan työhön. He kyseenalaistavat työn ja väheksyvät sitä, harmittelee rehtori Jukka Kuittinen.

Opettajia saatetaan syyllistää muun muassa lapsen huonoista koearvosanoista.

- Vanhemmat ovat sitä mieltä, että koekysymykset ovat olleet vääränlaisia. Rangaistukset ovat toinen asia, jotka saattavat nostattaa aggressioita. Koetaan että omaa lasta on koulun taholta ojennettu tai rangaistu väärin perustein. Joissakin tapauksissa vanhemmat ovat jopa ilmoittaneet, että he tulevat suorittamaan rangaistuksen lapsen puolesta, kertoo Kuittinen.

Myös OAJ:n Luukkainen sanoo, että lapsen henkilökohtaisia oikeuksia perätään hyvinkin järeillä keinoilla.

- Opettajilta tulee viestiä siitä, että esitetään sellaisia uhkauksia kuin että "nyt jos et tee näin tai noin minun lapseni kanssa niin sitten tämä katsotaan oikeusteitse".

Vaikeista tapauksista selvitään puhumalla

Vaikka puhelimessa saatetaan vyöryä hyökyaallon voimalla opettajan kimppuun, tilanteista selvitään pääasiassa puhumalla. Oikeustapaukset eivät ole lisääntyneet.

Rehtori Jukka Kuittisen tavoin myös Vanhempain liiton toiminnanjohtaja Tuomas Kurttila muistuttaa, että epäasiallisten äitien ja isien joukko on erittäin pieni.

- Toivoisin ettei luotaisi yksittäisistä erikoistapauksista yleistyksiä, jotka eivät ole totta. Oleellista on lapsen etu, miten me pidetään huolta lasten hyvinvoinnista.

Kurttila huolehtii sellaisten lasten hyvinvoinnista, joiden vanhemmat eivät käy vanhempainilloissa tai ole opettajaa nähneetkään.

Kodin tehtäviä koululle?

Vaikka ongelmatapauksia onkin selkeä vähemmistö, he lisäävät opettajan työmäärää ja kuluttavat voimavaroja turhaan. OAJ:n puheenjohtaja on huomannut, että monia aiemmin kotiin omaksuttuja tehtäviä on siirretty nyt koulujen vastuulle.

- Meillä on ihan tuoreita esimerkkejä siitä, että joku vanhempi tai joku perhe on pyytänyt opettajia ja koulua, että ettekö te voisi huolehtia lapsen peseytymisestä, kun lapsi ei halua peseytyä kotona.

Luukkainen kertoo olleensa itse opettajana tilanteessa, jossa vanhemmat pyysivät häntä neuvomaan lasta nukkumaanmenoon liittyvistä asioita. Lapsi olisi suuttunut, jos asiasta olisi huomautettu kotona.

Luukkainen haluaa korostaa, että on hienoa, kun aikuiset ovat kiinnostuneita lastensa arjesta. Hän toivoo vanhemmilta kuitenkin ymmärrystä, sillä opettajalla on luokassaan aina 20 - 30 oppilasta huomioitavanaan.

- Kynnys ottaa yhteyttä on madaltunut, ja se on hyvä asia. Toivon että vanhemmat kuitenkin ennen yhteydenottoa miettisivät, että mitä heillä on oikeasti kerrottavaa ja mitä he ovat lapsestaan kuulleet. Pohdittaisiin asiaa kaikilta puolin, myös opettajan ja ryhmän näkökulmasta, Luukkainen sanoo.

Lähteet: YLE Uutiset