1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Oulu

Oulun merellisyys - paljon puhetta, vähän tekoja

YLE Oulun jälkitulilla pureuduttiin tänään kuumaan meriaiheeseen. Onko Oulun merellisyys vain kupla, jonka varaan on turha vannoa? Vai saataisiinkio kaupunki täyteen turisteja, jos meri löytyisi muualtakin kuin karttalehdeltä kaupungin länsipuolelta?

Oulun merellisyydestä - tai sen puutteesta keskustelvat dosentti Topi-Antti Äikäs ja Oulun apulaiskaupunginjohtaja Timo Kenakkala. Kuva: YLE / Arto Veräjänkorva

Meri ja luonto ei ole itseisarvo, sanoo Oulun matkailumarkkinoinnissa vahvasti mukana oleva Pohjolan Myllyn toimitusjohtaja Juha Tanskanen. - Esimerkiksi Suomen mahtava luonto ei sellaisenaan myy.

- En tiedä maailmalta yhtään juttua, jossa kaupungin läpi kulkevan joen tai meren takia lähdetään reissuun. Pitäisi olla palvelut ja tuotteet sillä tasolla, että niistä olisi lisäarvohyötyä matkailulle.

- Ouluun tulisi saada isoja perusinvestointeja rakenteisiin. Sitten yksityiset palveluyritykset lähtevät kehittymään. Oulusta puuttuu mm. Sport-viihde -areena

Oulussa Nallikarin alue on Tanskasen mukaan lapsenkengissä. - Lomailen paljon Vuokatissa. Hietasaaresta tulisi kehittää Vuokatin kaltainen palvelukeskittymä.

Vuokatissa avattiin Suomen ensimmäinen ympärivuotinen hiihtoputki, joka sijaitsee tutkimus- ja kehitystoimintaa saman katon alle kokoavan Snow-poliksen yhteydessä. Vuokatissa on kylpylä-hotellin vieressa golfkenttä ja monipuoliset liikuntamahdollisuudet. Majoitukseen on tarjolla monenlaisia eri hintaisia vaihtoehtoja.

- Suunnitelmia ja visioita Hietasaaren alueella on, mutta ne pitää saada toteutumaan.

Tanskanen kritisoi asennetta, jossa kaupungin tai yhteiskunnan pitäisi kustantaa innovaatiot. Merellisyyden pitää olla liiketoimintaa, korostaa Tanskanen - Jos ei liiketoimintaa synny, tulevaisuutta ei ole.

Keskustelu radiossa:

YLE Oulun studiossa keskustelevat aiheesta kello 10.30-11 apulaiskaupunginjohtaja Timo Kenakkala ja imagotutkija Topiantti Äikäs.

Timo Kenakkala:

- Meillä on paljon nukkuvia mahdollisuuksia. Missään ei ole samanlaisia mahdollisuuksia kun Oulussa jossa on kaksi satamaa, kuten vanha Toppilan satama ja Vihreäsaaren Oritkarin alue kauppasatamana

- Huviveneiljälle on tarjolla neljä viiden tunnin päässä hyviä kohteita, jonne voi mennä ja veneilyseurat pitävät hyvää huolta. Sinne päästään myös suojaista rantaväylää pitkin

Topiantti Äikäs:

- Oulu on ja ei ole merikaupunki. Kiistatta Oulu on kauppamerenkuluin keskeinen alue. Toisaalta vedotaan usein traditioon, mutta onhan näitä merikaupunkeja, kun lähdetään kohti Turkua. Ei Oulu erotu mitenkään Kokkolasta tai Vaasasta. On hHankala kysymys, millä tavalla pitäisi olla imagollisesti vai käytännöllisesti?

Timo Kenakkala:

- Meiltä puuttuu profilointi, jos verrataan esimerkiksi Turku on profiloitunut historialliseksi merikaupungiksi ja Kotka kansianväliseksi merikaupungiksi.

Topiantti Äikäs:

- Oulu on kaukana ja tänne on vaikea tulla ja pelkään, että on aika tylsä matka Kokkolasta Ouluun, mitä se tarjoaa veneilijälle? Onko täällä muuta kuin lähivedet?

- Tämähän on katastrofi, kun katsotaan merikorttia: on tuollaisia ojia, joita pitkin pitää ajaa...

Timo Kenakkala:

- Toki täältä pääsee Pateniemestä pohjoiseen rannikkoväylää, mutta kyllä pitempi reissu suuntautuu Ruotsin puolelle.

Tall Ship Race oli menetetty tilanne

Topiantti Äikäs:

- Siihenkään ei ehditty mukaan ja tilanne meni ohi.

Timo Kenakkala:

- Tall Ship Racen tapainen tapahtuma on jo sellainen, että siihen vaikuttaa jo isot rahat. Meillä ei ollut oikein tilaisuutta päästä siihen mukaan, vaikka ajatusta tarkasti pohdittiinkin kaupungin elimissä. Viime kesän laivavierailu oli minusta kuitenkin jo askel siihen suuntaan

Kuulijan kommentti:

Rannan pusikot käyttöön auttaisi jo paljon.

Topiantti Äikäs:

- Pusikot hyötykäyttöön on hyvä idea, mutta kenelle ne sitten annettaisiin? Niille joilla on varaa maksaa.

Timo Kenakkala:

- Rantojen laittaminen vaatii rahaa ja meillä on myös suojelullisia pakkoja. Sekin asettaa omat reunaehtonsa

Topiantti Äikäs:

- Olisiko Oulussa mahdollisuus saada kilpailuja? Ei siis Tall Ship Racen tapaista suurvenekilpailua, vaan modernien purjeveneiden kilpailuja? Se voisi olla sellainen tapahtuma, joka vetäisi väkeä Ouluun

Timo Kenakkala:

- Tämä on hyvä idea. Nythän jo kesäkuisen laivavierailun jälkeen Oulun veneilyseurat ovat miettineet löytyisikö Oulun regatasta sellainen tapahtuma, jolla voitaisiin nostaa uuteen uskoon

- Se olisi hyvä tapahtumatyyppinen joka toisi tänne niin yleisöä kuin tietysti veneilijöitäkin.