Säätieto kasvaa yhä isommaksi bisnekseksi

Säätietopalvelujen kysyntä on kasvava bisnes. Yritykset, erilaisten tapahtumien järjestäjät ja kuluttajat tilaavat yhä enemmän räätälöityjä sääpalveluja, kun netin ilmaispalvelut eivät enää riitä.

talous
Ylen meteorologi Terhi Nikkanen työssään viimeistelemässä sääkarttoja.
Ylen meteorologi Terhi Nikkanen työssään viimeistelemässä sääkarttoja.Yle

Ensin oli kova pakkastalvi ja sitten kesän lämpöennätyksiä, ukkosia, syöksyvirtauksia ja savusumuja. Ilmatieteen laitos, yksityinen Foreca ja jossain määrin Ruotsin Ilmatieteen laitos vastaavat täällä kasvavaan kysyntään.

- Kyllähän se lyhyesti sanottuna on, että mitä huonompi sää on, sen parempi bisnes se meille on, Forecan myyntipäällikkö Tiina Asula kuvailee.

Sään ääri-ilmiöt eivät vielä näy suoranaisena myyntipiikkinä tänä kesänä. Mutta yhteydenotot ovat lisääntyneet, kertoo Asula.

- Trendi on se, että mitä enemmän on ääri-ilmiöitä ja säässä epätarkkuutta, sitä enemmän yhteydenottoja. Yrityksiltä tulee kyselyjä ja he haluavat enemmän niitä omia tuotteita.

Muun muassa energialaitokset, rakennusyritykset ja maanviljelijät tilaavat omia räätälöityjä sääennusteitaan. Ilmatieteen laitoksen suurimpia kaupallisia asiakkaita ovat liikenne, media ja puhelinoperaattorit.

- Kyllähän markkinoita täytyy aina haistella eli mihin suuntaan ollaan kehittymässä. Tänä vuonna meille on tullut vahtipalveluja: me saadaan sateesta tai salamoista tällainen varoitus kännykkään, kun niitä alkaa ilmaantua, kertoo Ilmatieteen laitoksen myyntipäällikkö Elina Poijärvi.

Salamapalvelu taas on kesän kynnyksellä myytävä kausituote. Esimerkiksi sairaaloitten ja sähköyhtiöitten lisäksi Pori Jazz oli tilannut palvelun, joka pyrkii ennakoimaan lähes reaaliajassa salaman iskupaikan.

Suuri konserttien ja tapahtumien järjestäjä Eastway soittaa suoraan meteorologin maksulliselle linjalle. Projektipäällikkö Aapo Lahti kertoo, että säähän varaudutaan sitten tarvittaessa teltoin ja erilaisin suojauksin.

- Ei sitä enää ruveta konserttipäivänä mitään ojaa kaivamaan vaan kyllä ne asiat on etukäteen pohdittu.

Sääpalveluitten myynnin lisäksi myös ilmaispalvelut kasvavat. Ilmatieteen laitoksen ennätys on 470 000 erillistä kävijää heinäkuun 29. päivä. Silloin oli luvassa niin helteitä, ukkosia kuin savuja Venäjältä.

Lähteet: YLE Uutiset