Kotimaisesta Ipanapasta halutaan vientituote

Lastenmusiikkia julkaiseva Ipanapa Records ja levy-yhtiö Sony Music Finland ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka tarkoituksena on laajentaa Ipanapa-tuotemerkin tarjontaa jo lähiaikoina kotimaassa muun muassa konsertteihin. Useamman vuoden tavoitteena on tehdä Ipanapasta ulkomaille kaupattava formaatti.

viihde
Osa Ossi Pirkosen suunnitteleman Ipanapa 1 -levyn kannesta.Ipanapa Records

Suomalaisesta Ipanapa-lastenmusiikkibrändistä suunnitellaan vientituotetta, kertoo Sony Music Finlandin toimitusjohtaja Kimmo Valtanen.

-Tietysti ulkomailla vaaditaan siihen paikallisia artisteja. Me voidaan olla markkinoillisissa asioissa ihan yhtä hyviä kuin ruotsalaiset, englantilaiset tai amerikkalaiset. Sen takia näen, että on täysin mahdollista onnistua tällä saralla Ipanapan kanssa myös kansainvälisesti.

Valtasen mukaan on kuitenkin liian aikaista puhua tarkemmin maista, joihin Ipanapaa kaupattaisiin. Ipanapan kansainväliseen lanseeraukseen Valtanen on varannut viidestä kymmeneen vuotta.

- Se voi olla yksi yllätyskortti kaikkien himien tai nightwishien ja lordien jälkeen. Kenties lastenmusiikki ja konsertit voi olla vientivaltti tällä vuosikymmenellä.

Aluksi tuoteistamista jatketaan kotimaassa

Jo tulevana syksynä lastenlevyistä tutun Ipanapa Recordsin luomaa tuotemerkkiä laajennetaan kotimaassa livekonsertteihin. Myöhemmin tarjontaa pyritään paisuttamaan, sanoo Valtanen.

- Voi olla, että syntyy ulottuvuuksia tv-puolelle, oheistuotteisiin, hahmoihin, kaikki on mahdollista. Tosin musiikki ja se perusajatus on aina kulmakivenä.

Ipanapa Records teki aiemmin yhteistyötä EMI Finlandin kanssa. Tuolloin on julkaistu muiden muassa platinaa myynyt Ipanapa 1- ja kultaa myynyt Ipanapa 2-levy. Ipanapa Records on muös Jussi-palkitun Risto Räppääjä -soundtrackin takana.

Lähteet: YLE Uutiset