Raisio ylsi suunnitellusti kasvuun

Raision liikevaihto ja liiketulos kasvoivat viime neljänneksellä yhtiön odotusten mukaisesti. Tuloksessa näkyi nyt ensimmäistä kertaa brittiläisen Glistenin osto.

talous

Raision tavoitteena on ylläpitää aiempi kannattavuustaso, vaikka laajeneminen rasittaakin konsernin tulosta. Raision liikevaihto kasvoi huhti-kesäkuussa 120 miljoonaan euroon. Edellisvuoden vertailujaksolla se oli 98 miljoonaa.

Liiketulosta kertyi 6 miljoonaa euroa. Toisella neljänneksellä 2009 se oli 4,5 miljoonaa ilman kertaeriä.

Merkittävimmin kasvua tuli Glisten-yhtiön liittämisestä Raisioon ja sen tulosraportointiin. Välipalapatukoiden valmistajan osto oli Raision kasvulle ensimmäinen askel. Glistenin kannattavuus paranikin ostohetkeen verrattuna, ja vielä tämän vuoden aikana sen tuotteita lanseerataan Suomessa.

Raisio kertoo, että kolesterolia alentavien Benecol-tuotteiden ostohuuma on hiipunut Euroopassa, mutta Benecoliin tottuneet kuluttajat jatkavat tuotteen ostamista tasaiseen tahtiin.

Raision strategiana on laajentua yritysostoilla Euroopassa. Vuodelle 2010 yhtiö ennakoi selvää liikevaihdon kasvua.

Lähteet: YLE Uutiset